dinsdag 16 augustus 2016

Roze olifant in de tuin.

Als niemand die koffer inpakt, ga ik er wel in liggen. 
Na drie weken vakantie moet er maar weer eens een blogbericht komen. Even rustig aan gedaan in eigen hof en huis en af een toe een dagje buiten het tuinhek. Tussen de buien door genieten we van de zomer. Regent het dan is het een klusdag in huis, schijnt de zon dan gaan we lekker naar buiten. Zo kwamen we dan eindelijk eens een keer in De Tuinen van Appeltern. Ronddwalen door alle voorbeeldtuinen, ideeën opdoen en gewoon genieten. Heel opvallend is 'Wilde Weelde Wereld' een deel van de Tuinen dat is ingericht door de vakgroep Wilde Weelde, gericht op ecologisch, natuurvriendelijk en duurzaam inrichten van tuinen, parken, groenstroken e.d. Er vindt daar in een van de borders een wedstrijd plaats tussen het hardnekkige onkruid zevenblad en een aantal stevige, vaste planten. Dit om te onderzoeken of je door aanplant van goed groeiende vaste planten het zevenblad op natuurlijke wijze terug kunt dringen. Het leek mij dat het zevenblad tot nu toe de wedstrijd aan het winnen was. Maar goed idee en ik hoop dat het onderzoek positief uitpakt. 

Stoeptegelmuur in Wilde Weelde Wereld
Door het groeizame weer was Hof van Jaantje ook een wilde weelde geworden. Hier geen zevenblad (gelukkig) maar nog wel een overvloed aan heermoes (helaas). In de pluktuin heb ik in het voorjaar rijkelijk lavameel en compost aan de grond toegevoegd om dit ongewenste kruid tegen te gaan (zie blogbericht: rode aarde...) Nu haal ik elke spriet heermoes die boven de grond komt met zoveel mogelijk wortel weg en zo hoop ik dat ik langzaamaan dit wedstrijdje ga winnen. 


Zinnia in de pluktuin
Een klus die nog geklaard moet worden is het snoeien van de pruimenboom. Dit kan het best na de oogst op een mooie, droge zomerse dag. De oogst is achter de rug en we hebben nu een aantal mooie dagen dus ik klim straks op de ladder! Een nieuw snoeizaagje hangt al klaar in de schuur. En zo kom ik dan eindelijk bij de titel van dit blog, de roze olifant. Onderweg naar de gereedschapsafdeling in het groenwarenhuis, sloeg ik natuurlijk even af naar de koopjesafdeling om te neuzen tussen de afgeprijsde planten. En daar stond 'ie: Persicaria 'Pink Elephant'. Een mooie duizendknoop met roze, kronkelige bloemaren - als olifantenslurfjes, vandaar de naam - precies goed voor de lege plek in de roze border. Had ook al een aantal Ajuga's met roze/wit/groen blad in mijn karretje geplant, kleurt perfect bij elkaar. 


Persicaria amplexicaulis 'Pink Elephant'

Ajuga 'Burgundy Glow' - bodembedekker
En zo is het, ik ga weer zalig aan het werk in de tuin..

'Denksel' van Ben van Ooijen, oprichter en directeur van De Tuinen van Appeltern. 



1 opmerking:

  1. Een bezoekje in de koopjeshoek is altijd de moeite waard. Ik ga volgende week ook even snuffelen. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.