maandag 1 januari 2018

Huismus met koptelefoon

Illustratie Cécile Hudrisier
Afgelopen week, zeg maar vanaf eerste kerstdag, was ik een huismus. Een huismus met een koptelefoon op; naar buiten gaan was niet aantrekkelijk met kou en regen en ach, wat zou ik daar moeten doen? De koptelefoon was wisselend  verbonden met laptop of i-phone naar gelang waar ik me in huis bevond, maar voortdurend schalde daardoor de Top 2000 in mijn oren. Ik wil geen seconde missen is wat overdreven, ik blijf er niet voor thuis en liep zelfs een hele dag in Gent, maar als ik thuis ben dan luister ik. Heerlijk die oude en nieuwe bekende en onbekende nummers. Ondertussen bekeek ik alle blogberichten van het afgelopen jaar nog eens, tijd om te evalueren en nieuwe plannen te maken voor de Hof van Jaantje. (Klik op de lichtblauwe woorden om naar betreffende blogberichten te gaan.)

2017 begon voor de tuin heel goed met de komst van de amberboom. Ik kan jullie nu vertellen dat de boom het prima naar zijn zin heeft in de Hof. In de herfst was het genieten van het prachtig verkleurende blad, een van de redenen om juist deze boom te planten. 
Een blad van de amberboom (Liquidambar styraciflua 'Worplesdon')
In januari kreeg ik de 'bevlieging' om de voortuin helemaal leeg te halen - alle buxushaagjes, lavendel e.d. eruit - en opnieuw te ontwerpen en in te planten. Het was af en toe flink doorbijten, een tuinseizoen lang, maar het (voorlopige) resultaat mag er zijn. Soms lag het werk een tijd stil, door tijdgebrek of door droogte. In juni en een groot deel van juli viel er amper regen. Als we het toch over het weer hebben, de dagen met vorst en sneeuw waren in 2017 op één hand te tellen. Sneeuw hadden we in de Hof op 10 en 11 februari en 10 en 11 december
Aan regen hebben we momenteel geen gebrek, het is kleddernat in de tuin en de waterput zit weer boordevol. Overal zie ik alweer blad van narcissen boven de grond komen, maar ik zal nog veel geduld moeten hebben voor de bollen bloeien. Deze week heb ik hyacintenbollen en blauwe druifjes in potten geplant. Ze staan op een vorstvrije, lichte plek waar ze lekker kunnen gaan groeien. Vorig jaar combineerde ik deze zachtgele hyacinten 'City of Haarlem' met roze tulpjes: coupe vanille-aardbei. De tulpen heb ik na de bloei in de tuin geplant, weet alleen niet meer waar...lenteverrassing!

Alba en Clara aan de scharrel. De kippen gingen dit jaar voor het eerst 'los', ze scharrelden lekker door de tuin en hielpen heel goed mee in de strijd tegen de slakken. 
Het kweken van pompoenen in de voortuin en kalebassen in een leeg stuk border was een groot succes. Van de pompoenen kunnen we nog steeds eten en in huis liggen nog een aantal kalebassen te pronken. Hof van Jaantje heeft geen moestuin maar in de pluktuin wil ik nog wel eens een beetje sla, veldsla, radijsjes e.d. zaaien. Op vakantie in Duitsland kocht ik zakjes zaad van rode veldsla (snijsla), rammenas en rettich 'Red Meat'. Ik zaaide een aantal rijtjes in de pluktuin. De sla werd na opkomst helaas door de naaktslakken opgegeten maar de rettich en rammenas deden het heel goed. Van de laatste kan ik nog steeds knollen oogsten, lekker in plakjes op een boterham met kaas of geraspt door de sla. 

Rammenas in de pluktuin. Bijzonder zo'n zwarte schil om wit vruchtvlees. 
En zo ziet rettich 'Red Meat' eruit, wordt ook wel watermeloen-radijs genoemd. Daar leek het wat kleur betreft ook wel meer op. 
Heel blij was ik in 2017 met mijn verjaardagscadeau: een potkachel voor op de veranda. We hebben er al een paar keer lekker warmpjes bij gezeten en ik heb er ook een keer een stoofschotel met pompoen op klaargemaakt. 

En 2017 was ook het jaar waarin we eindelijk achter de naam kwamen van onze sneeuwwitje-appels. Donkerrode appeltjes die prachtig gaan glimmen als je ze over de mouw heen een weer wrijft. 'Api Noir', dat is 'm. Tot onze grote verbazing groeien er aan dezelfde boom ook nog Brabantse Bellefleur appeltjes! 

Het was een duur tuinjaar, vooral door het herinrichten van de voortuin. En dan moest er ook nog een nieuwe grasmaaier komen, een accumaaier. Heb er al heel wat rondjes mee gemaaid en met plezier, geen touwtje springen meer voor mij. 

En nu ligt er weer een heel nieuw (tuin)jaar voor ons. Voor 2018 heb ik geen wilde reorganisatieplannen, de voortuin moet nog afgewerkt worden en de rest van de tuin moet weer een beetje meer aandacht krijgen, dat bleef afgelopen jaar een beetje liggen. Ik hoop gewoon weer op veel mooie dagen waarop we kunnen genieten van alles wat groeit en bloeit. Genieten jullie weer mee?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.