zondag 11 november 2018

Netjes achterlaten



Flap, klats, daar zeilt weer een kastanjeblad tegen de schuifpui. De bladeren hopen zich op tussen en achter de kliko's die tegen de gevel staan. Vorige week was ik aan het opruimen en inpakken in de schuur en kwam ik het blauwe aardbeiennet tegen. Die heb ik - zoals ieder jaar - toen nog maar over de vijver gespannen, om het water kastanjeblad-vrij te houden. Geen idee wat de nieuwe bewoners van ons huis met de vijver van plan zijn, maar ja, je moet het toch netjes achterlaten. Op deze manier dus zowel letterlijk als figuurlijk. Vinden de vissen in de vijver ook fijn als ze niet door een woud van blad moeten zwemmen. Bovendien wordt de zuurgraad van het water te hoog door het afgevallen blad, wat dan weer algengroei bevorderd. Zoveel mogelijk schoon houden dus. (ook uitgelegd in dit filmpje)
In plaats van steeds weer blad uit de vijver scheppen, vind ik het handiger om er een net over te spannen. Als de boom kaal is en er dus geen blad meer valt, haal ik het weer weg. Het blad kan op de composthoop of verspreid worden tussen de planten in de borders. Het eerste jaar dat ik de vijver afdekte met het net was ik te laat met het weghalen en, ik schrijf het met schaamrood op de wangen, er waren toen een paar vissen onder het bladerdek gestikt! Wat een blunder! 


Toch ook een mooie vangst
Ik heb nog geen concrete plannen voor de nieuwe hof, maar in mijn hoofd toch wel al wat ideetjes en wensen. Een vijver staat zeker op dit wensenlijstje. Het brengt zoveel leven in de tuin. Ik ga deze winter eens rustig nadenken over de inrichting van ons hofje, voorlopig blijft het dus even zoals het is: heel veel hagen rondom en in de tuin, hier en daar een buxusbol, twee lavendelplanten - een grote en een kleine, een flinke pol Sedum Spectabile (hemelsleutel), en nog wat struiken en verder: kale grond, grind en grindtegels. Dat we nog even niets in de tuin doen is niet helemaal waar, de verf was nog niet droog of wie stond daar met de snoeischaar in de tuin? Juist, Jaantje! Even de lavendel fatsoeneren. En die coniferen tegen de gevel en taxushaag dwars op het pad stonden lelijk in de weg voor een soepele verhuizing, daar ging vorige week de kettingzaag in! En toen was het toch wel even lekker om buiten te rommelen, beetje snoeien en wat verplanten. Er zijn ook al wat planten verhuisd naar de nieuwe stek, die staan rustig in de potten te wachten op een nieuwe plek. 
Misplaatste conifeer.
Je staat in de weg, heg!


Ruimt lekker op zo...
...container vol. Op de voorgrond de Sedums.
Er wordt niet alleen gewerkt in en aan ons huis, voor de kippen is er een nieuw hok in de maak. De dames krijgen een prachtig, nieuw onderkomen. 

Passen en meten.

Knap gedaan Arie, Menno en Thijs!

1 opmerking:

  1. Leuke blog weer Arina en jullie zijn flink bezig! Succes nog.
    Wanneer verhuizen? Groet, Arja

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.