zondag 10 februari 2019

Oe ist noe mee joe?

Niet-Zeeuwen hebben misschien even hun wenkbrauwen gefronst bij het lezen van de titel boven dit blogbericht: 'Oe ist noe mee joe?' oftewel 'Hoe is het nu met je?' zo zou het Walcherse boerinnetje het aan mij vragen. Ze staat in weer en wind naast de kerk hier op het dorp maar gelukkig heeft ze een warme omslagdoek aan die ze dan ook stevig vasthoudt - zoals mijn oma dat ook deed. Heerlijk was het om met haar arm in arm te lopen: mijn jonge meisjes-arm lekker warm om haar arm - met het zachte, oude vel - onder de omslagdoek die ook al zo lekker zacht was. Oma zou echter nooit zo met haar 'musse' in de sneeuw of regen gaan staan - dan moest er een plastic regenkapje overheen anders zou het gesteven mutsje veranderen in een slappe, natte krant.
Maar, oe ist noe? Nou het gaat best goed, nu we hier ruim twee maanden wonen. Alles uitgepakt en een plekje gevonden in het nieuwe huis, katten zijn helemaal gewend en gaan  ook al naar buiten - voor zover ze daar in de winter zin in hebben. Na een nachtvorst als alles mooi berijpt is, of toen het sneeuwde dacht ik natuurlijk wel even terug aan onze oude tuin: hoe zou het eruit zien? En een rondje met het fototoestel was in de nieuwe tuin zo gedaan. Dan de wandelschoenen maar aan en met de camera op stap, want we wonen hier in een prachtige omgeving. 

Winters landschap met zicht op de duinen
De nieuwe tuin krijgt op papier steeds meer vorm, nu de plattegrond klaar is, ben ik bezig met het maken van een 'potentiële plantenlijst'. Al doende werd die lijst langer en langer waardoor ik me ging afvragen: kan ik dit allemaal wel kwijt in mijn tuin? Maar het is niet voor niets een potentiële lijst, er kan nog in geschrapt worden. 
Een deel van de plantenlijst, weergegeven in een 'natuur-attractiekaart' waarop je verschillende dingen kunt aflezen: bloeitijd en -kleur, bladsierwaarde, wintergroen, sierwaarde in de winter, aantrekkelijk voor insecten. 
Dit is een van de leuke, praktische dingen die ik aan het leren ben d.m.v. de cursus tuinontwerpen. Aan de attractiekaart kun je aflezen of er door je keuze van planten altijd iets te beleven is in de tuin. Dus bloei van het vroege voorjaar tot late najaar (en soms zelfs winter), of de plant na de bloei ook nog sierwaarde heeft, bijvoorbeeld mooi blad, zaaddozen of bessen, en of de plant ook in de winter zijn blad behoudt, zodat het niet ineens een kale boel is in de winter. Ook als je al een tuin(tje) hebt is het leuk en leerzaam om een natuurattractiekaart te maken. Je ziet bijvoorbeeld in een oogopslag in welke tijd van het jaar je weinig bloeiende planten hebt en kunt zo een betere keuze maken uit het ruime aanbod van planten. 

Wintergroene buxushaagjes en coniferen samen met grassen en zaadstengels van vaste planten zorgen voor een attractieve wintertuin - zeker na een sneeuwbui.
De volgende stap in het ontwerpproces is het intekenen van de planten op de plattegrond, een leuk klusje voor een regenachtige zondagmiddag zoals deze, dus, ik ga dit bericht afronden en laat jullie binnenkort weer meer weten over Hof van Jaantje II! 

Dag éé! 




1 opmerking:

  1. Hallo " Jaantje " Ik vind het ontzettend leuk om jou blogs te lezen, te meer, daar mijn roots en die van mijn familie van moeders kant ook in Biggekerke ( Beekeu ) liggen. Ik heb er in mijn eerste 3 levensjaren gewoond, maar mijn moeder en mijn Oma en Opa en ooms en tantes, hebben ook allemaal in het knusse dorpje gewoond...Mijn tante van 91 woont in de Bakkersgang, op nr. 7. Ik weet niet het plekje op de foto te zien waar jullie nu je huis hebben, maar het ziet er bijzonder knus uit. Mijn Oma en Opa hebben ook nog in een boerderijtje gewoond .Ik ben ook in de Bakkersgang geboren, op nr 3. Later zijn we verhuisd, naar Vlissingen en Middelburg. Dus, ik ben in Walcheren best wel bekend. Ik zal zeker deze website in de gaten blijven houden, schrijf zelf ook graag blogs . Fijne tijd in Biggekerke...En omgeving...Zeeland is " mijn " provincie, en dan vooral Walcheren...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.