zaterdag 14 februari 2015

Naar de sportschool? Mij niet gezien!

Afgelopen twee dagen heerlijk in de tuin aan het werk geweest. Lekker in de buitenlucht, met of zonder zon, wieden, snoeien, planten, sjouwen. Volop in beweging. Wie een tuin heeft hoeft niet naar de sportschool! Een aantal jaar geleden was mijn antwoord op de vraag of ik iets aan sport deed dan ook: nee, want ik heb een tuin. Uiteindelijk vond ik een heel leuk clubje waar ik karate-oefeningen leerde, karate-zonder-vechten simpel gezegd en toen dat stopte, stapte ik over op yoga. Want het is natuurlijk toch wel goed om de spieren getraind te houden ook al beweeg je veel in de tuin. Al het bukken, knielen, hurken, tillen en draaien voel je ´s avonds wel in je lijf en een verkeerde beweging is snel gemaakt. Dat kunnen we niet hebben als tuiniers, want als je door je rug gaat, is het wel even gedaan met de tuinpret. Opletten dus hoe je tijdens het tuinieren beweegt, netjes door de knieĆ«n bij het tillen, geen kromme rug, buikspieren aanspannen enz. Eigenlijk zouden we even een warming-up moeten doen voordat we het onkruid te lijf gaan. 


                                                       
Waar ik op let als ik in de tuin werk, is dat ik niet te lang in dezelfde houding blijf werken. Door klusjes af te wisselen, wieden en snoeien bijvoorbeeld en regelmatig even overeind te komen en een stukje te lopen bijvoorbeeld om een emmer onkruid naar de composthoop te brengen, voorkom ik dat ik 'vastroest' in een houding. En natuurlijk regelmatig pauzeren met een kop thee en genieten van het groen om je heen. 

Na wieden en snoeien voldoende opgewarmd, jas en das kunnen uit. 
Type bij Google 'tuinieren is gezond' in en je krijgt tal van artikelen die beschrijven hoe gezond tuinieren is. Naast de nodige lichaamsbeweging die het geeft, verminderd het ook stress en verlaagt het de bloeddruk. Waar samen getuinierd wordt, bijv. op een volkstuincomplex of gezamenlijke stadstuin, zorgt het ook nog voor sociale contacten en verbroedering (site)Bert Ydema, oud-onderwijzer die bijna 40 jaar lang Amsterdamse schoolkinderen liefde voor natuur en tuinieren leerde, schreef het boekje 'Tuinier je fit!' waarmee hij ouderen aanspoort te gaan tuinieren om in beweging te blijven. 

Er was ook een tegengeluid te vinden, tuinieren minder gezond dan gedacht! Dat was even schrikken, op de site van Huisarts en Wetenschap nog wel, serieus te nemen dus. Het minder gezonde aspect zit vooral in het onveilig gebruiken van motormaaiers, electrische heggenscharen e.d. waarmee tuiniers letsel oplopen. Ga dus altijd veilig te werk met waar nodig de juiste beschermingsmiddelen: veiligheidsbril, gehoorbeschermers, mondkapje, handschoenen en stevige schoenen. 

Lief krokusje in het gras


De sneeuwklokjes luiden het eind van de winter in 






Zo lenig en soepel, om jaloers op te worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.