zondag 14 juni 2015

Van die klusjes

Bollen pellen, het vakantiebaantje bij uitstek in de bollenstreek. In Zeeland is het meer garnalen pellen, maar afgelopen week was ik even het bollenvrouwtje. 


Een deel van de in de herfst geplante bollen had ik toch maar uit de border gehaald, omdat ze op een ander plekje moeten komen of omdat ik er nog andere bollen doorheen wil mengen. Had ze in emmers met een laagje grond weggezet, het loof er nog aan zodat het langzaam af kon sterven en de voeding in de bol terecht zou komen. Nu was alles geel en verdord, tijd om de boel op te ruimen. Loof eraf, losse pelletjes, wortels en aarde verwijderen. Ook de bollenlasagna uit elkaar gepulkt. Wat al droog en schoon was, in papieren zakken (naam er op!) gedaan. Bollen die nog een beetje vochtig waren in zon en wind te drogen gezet. Een relaxt tuinklusje in de verkoelende schaduw van de kastanjeboom. 

Over het weer wil ik niet veel schrijven, behalve dan dat er nog steeds een nijpend tekort aan hemelwater is in Hof van Jaantje en het af en toe te warm is om je druk te maken over kattenstaarten - onkruid dus. Dan maar de ligstoel in de schaduw van de kastanjeboom planten en wat lezen (en in slaap vallen). Maar...opgestaan is plaatsje vergaan. 

Plekje ingepikt door Spikey. 

En nu we het toch over de kastanjeboom en katten hebben; de kleinste van de drie, Peppi klimt nogal eens vol jeugdig overmoed in de boom op zoek naar vogels. Er broeden tortelduiven en een winterkoninkje in de kastanje, dus met deze actie zijn we niet zo blij. Maar ja, 't is de natuur hè. Tot nu toe nog geen slachtoffers gevonden, wel drie dode mollen en twee spitsmuizen maar daar zijn we wel blij mee. (Nee, die kwamen niet uit de kastanjeboom, hè hè!)

Ja Peppi, en hoe kom je d'r nu weer uit?
Omdat ik nooit lang stil kan zitten toch op een warme zondagmiddag nog wat lopen rommelen met potten, aarde, compost en plantjes wat resulteerde in een groene toren van Pisa. 

Oost-Indische kers, slaapmutsjes, er wat sierwindezaden tussen gestopt, een overgebleven begoniaknolletje...als dat allemaal lekker gaat groeien wordt het een fleurige toren. 
Vandaag de laatste eenjarigen verspeend, o.a. peterselie, selderij en rudbeckia's. De vensterbank is weer leeg. Buiten heb ik een tafeltje en wat planken op stenen waar ik de bakken met het kleine spul kwijt kan, altijd ruimte te kort. Maar er wordt nagedacht over een flinke werkbank om op te zaaien, verspenen, verpotten enz. Nou en verder is het vooral wieden geblazen én genieten van al wat groeit en bloeit in Hof van Jaantje en dat is al weer heel veel. 

Geranium psilostemon in de avondzon.
Phlox carolina 'Bill Baker' en trilgras (Briza maxima).

De pioenen zijn om te zoenen.
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.