zaterdag 6 juni 2015

pop-up planten


Schijnpapaver Meconopsis cambrica een welkom uitzaaiertje'
Lopend door de stad ontdek je tegenwoordig nogal eens winkeltjes die een paar weken later, als je er nog eens wilt rondkijken, alweer verdwenen zijn. Pop-up stores, tijdelijke winkels die leegstand opvullen. Lopend door de tuin ontdek ik regelmatig planten die er zomaar ineens zijn, en dan heb ik het even niet over onkruid, of planten die ineens op een heel andere plek gaan groeien waar ik ze had geplant of gezaaid. Dat ligt natuurlijk voor een deel aan mijn manier van tuinieren: alles laten staan na de bloei en pas laat in de winter oude bloemstengels afknippen. Het zaad heeft zich in herfst en winter rijkelijk verspreid over de tuin. Maar soms groeien er ook planten die ik echt niet heb geplant of gezaaid. 

Het is altijd even afwachten als je zo'n verrassing tegenkomt: ben ik er blij mee, of is het toch onkruid? Vaak geeft de bloem de doorslag omdat je dan de plant pas echt herkent. Zo groeiden er twee jaar geleden ineens kievitsbloemen bij de vijver, blij mee natuurlijk. En in het gras onder de fruitbomen ontdekte ik eens een orchidee, jawel een echte, prachtige orchidee stond daar zomaar te bloeien. Die orchidee was een echte pop-up-plant want net als de pop-up winkels is ze nooit meer terug gekomen. De kievitsbloem heb ik het jaar erna nog gezien maar kwam dit jaar ook niet meer op. Zonder bloemen maar gelijk al een aangename verrassing was het grasje Carex comans 'Bronze Form' een zeggesoort die ik vorig jaar bij de vijver en tussen de tegels ontdekte. De plantjes bij de vijver kon ik makkelijk uit de grond halen en een ander plekje geven. Die tussen de tegels zitten echt muurvast maar het staat wel grappig dus laat maar even. 


De bronskleurige zegge
Kievitsbloem Fritillaria meleagris
Rietorchis  Dactylorhiza praetermissa, de orchidee die plots onder de appelboom groeide en bloeide. 

De natuur gaat haar eigen gang. Ik zaai en plant maar ook de dieren zijn druk aan het werk in Hof van Jaantje. Vogels eten besjes en poepen de zaadjes weer uit, hup daar ontkiemt weer een plant/struik/boom.
Mieren gaan ook graag aan de haal met plantenzaden, dat verklaart waarom een plant soms meters verderop gaat groeien. 
Op de site de Nederlandse mieren wordt uitgelegd hoe deze nijvere beestjes dit aanpakken. Onze drie katten zullen ook stiekem hier en daar wat plantjes zaaien. De Zeeuwse wind heeft natuurlijk ook een groot aandeel in wat waar groeit. En wat dacht je van tuinklompen waar grond aan blijft plakken? Dus ongemerkt verhuis ik zelf ook nog planten door de tuin. O ja, en het verspreiden van compost - van eigen composthoop - zorgt ook altijd voor leuke verrassingen. 

Zaailingen van esdoorn, liguster, meidoorn, kornoelje, gelderse roos kom ik veel tegen in de tuin. Vooral onder bomen of struiken waar vogels hebben zitten poepen vind ik ze en ik ben er blij mee want je kan er prachtige hagen mee aanplanten. Ik verzamel ze in mijn stekkenhoekje en daar mogen ze eerst wat groeien. Na twee jaar zijn het al behoorlijke planten en zet ik ze op de plaats waar ik een haag wil. 



Rode melde Atriplex hortensis 'Rubra' maakt in de zomer enorme pluimen barstensvol zaden. Na een strenge winter was ze toch bijna helemaal verdwenen uit Hof van Jaantje. 

Ezelsoor Stachys byzantina ooit zelf gezaaid en ze kwam maar niet op, dacht ik. Ineens op een heel andere plaats verschenen de knuffelzachte grijze bladeren. Mieren aan het werk geweest?

Juffertje in 't groen Nigella damascena maakt na de bloei bolle zaaddozen vol zwarte zaden die maar een tikje nodig hebben om op de grond te vallen. 







1 opmerking:

  1. Dit soort gekte ervaar ik ook in mijn tuin. Overal komt iets op dat ik niet ( altijd) heb gezaaid. Maar je komt soms tot verrassend ideetjes. Combinaties waar je zelf niet aan denkt. Dus ik doe net als jij, lekker laten gaan! Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.