zaterdag 20 februari 2016

Nog negen dagen


Nog negen dagen en dan is februari voorbij, eindelijk! De kortste maand van het jaar lijkt mij altijd het langst. Saai, grijs en grauw - dat is februari. De zon schijnt op de dagen dat ik moet werken en ben ik vrij - dan regent het. De grond is koud en nat, de klei plakt aan je klompen en toch wil je wat in de tuin doen maar na een uur begint het alweer te regenen. Even dacht ik dat de somberte misschien kon bestrijden door dan maar mee te gaan doen met de carnavalsgekte maar ik heb het eens even aangekeken in Limburg en nee, daar ben ik dan toch te Zeeuws voor. Overwinteren in een warm, zonnig land zit er ook niet in. Aftellen dus, nog negen dagen en dan is het maart....

Eén sneeuwklokje maakt nog geen lente
Dit is één van de twee sneeuwklokjes die in Hof van Jaantje bloeien. Wel wat anders dan de heuvel vol die we in Limburg zagen. Ja maar het worden er vanzelf meer, reageerde iemand op mijn berichtje in facebook. Nou, bij mij worden het er juist steeds minder. Eigen schuld hoor. Ik plantte ze in de border waar ik in de jaren daarna nog van alles ging verplanten en ook door het wieden ben ik sneeuwklok-bolletjes kwijt geraakt. Dus, wil je dikke bossen sneeuwklokjes, plant ze dan op een plek waar ze rustig kunnen groeien en bloeien. Bijvoorbeeld onder bladverliezende bomen en struiken, het blad in de herfst laten liggen want sneeuwklokjes houden van humusrijke, voedzame, vochtige grond. In het voorjaar eventueel de bladlaag wat weghalen zodat de sneeuwklokjes er door kunnen groeien.


Sneeuwklokjesheuvel in Limburg
Op Youtube vond ik een documentaire over o.a. de vele soorten sneeuwklokjes:
De sneeuwklokjesdocu is gemaakt door Harry Pierik in zijn "verborgen stadstuin". 
Op zijn website tuinharrypierik.nl is veel te zien en lezen over zijn tuin(en), tuinieren en planten. 

Ik zal mijn twee sneeuwklokjes als ze uitgebloeid zijn eens een beter plekje in de hof geven en wie weet, over een paar jaar in een grijze februarimaand ziet het er dan ook bij mij wit van de sneeuwklokjes. 


Na een nachtje vorst, stonden er prachtige ijsbloemen op het glas van het platte bakje. 
Het waren meer ijsbladeren dan -bloemen. Hoe kan het zo groeien hè. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.