maandag 8 februari 2016

Oude wijfjes op het pad

Vorige week ontdekte ik dat de opgepotte irisbolletjes al boven de grond kwamen. Voorzichtig pulkte ik er een aantal uit de grond en nam ze mee naar binnen. In de Keulse pot zouden ze prachtig staan, en een paar in het blauwe, stenen gietertje. Maar eerst foto's nemen. Wat een prachtbloem komt er uit zo'n klein, spits bolletje en ik ontdekte dat ze ook nog eens heerlijk geuren, beetje viooltjesachtig fris en fruitig zoet. De vreugde was van korte duur, binnen in de warme kamer was het mooie er na een paar dagen af. Maar buiten in potten en pannen staan er nog heel veel om van te genieten. En in het najaar krijgen ze natuurlijk een plekje in de tuin. 
Deze Iris reticulata is een bolgewasje wat net als o.a. de tulp afkomstig is uit Turkije en omstreken. Dat moet toch prachtig zijn, berghellingen begroeid met deze knalblauwe iris. Overigens zijn er ook andere soorten met tinten variĆ«rend van lichtblauw tot dieppaars. Neem maar eens een kijkje op de site van kwekersvereniging Spring Iris



Eigenwijs Oud wijfje op het pad.
Nog meer voorjaarsblauw: de oude wijfjes (of voorjaarsster, Latijnse naam: Ipheion uniflorum) die in het strookje tegen de gevel staan, beginnen ook al te bloeien. Dit bolgewasje groeit heel goed op een zonnige, wat droge zelfs stenige plek en komt oorspronkelijk uit ArgentiniĆ« en Uruguay. Tegen de gevel in wat zandige grond met grind hebben de oude wijfjes het prima naar hun zin. 






Aan een heel dun steeltje groeit een zachtblauw, stervormig bloemetje (er zijn ook donkerder blauwe en rozige soorten), na de bloei vormt zich een kogelrond zaaddoosje, het steeltje buigt al snel door onder het gewicht en zo verspreiden de zaden zich door de tuin. Met een plekje tussen de voegen van het klinkerpad zijn de oude wijfjes al heel tevreden. Als ze er eenmaal staan, krijg je ze er ook bijna niet meer weg. Standvastige oude dames! Toen ik net begon met tuinieren in deze tuin, stonden de oude wijfjes er al, dat was in de zomer en ik zag die groene sprieten voor onkruid aan! Bij het wieden geurde het enorm naar ui - ipheion is familie van de alliums (sierui) - pas in het voorjaar toen de oude wijfjes gingen bloeien, ontdekte ik dat het geen onkruid was maar een leuk bolgewasje.

Bosannemoon
Heerlijk dat zo langzaamaan de bloemen weer in bloei komen, zoals de krokussen en bosannemoontjes. De slakken vinden het ook heerlijk, die malse bloemblaadjes. Daar gaan we weer, de strijd tegen de slak is geopend. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.