zondag 31 januari 2016

Blozende tulpen en rammelende zaaddozen.

Bosje tulpen gekocht. Ze stonden verlegen te blozen bij de bloemist - neem je ons mee? Wie kan deze charme weerstaan?
In de tuin steken de tulpen hun neuzen voorzichtig boven de grond; groene, opgerolde punten blad. Heel anders dan het rechte sprietenblad van de krokus, narcis en iris. Ik was net even op de garagezolder, daar staan de potten met iris reticulata en.... twee weken na het oppotten beginnen er al een paar op te komen: knalblauwe bloemknoppen prikken door de bruine grond. Verder geen lol te beleven in de tuin, nog steeds kleddernat. Vrijdagochtend, ik waaide bijna uit mijn jas, toch even een rondje met het fototoestel gedaan: 

Even het 'kopje' optillen, dan zie je hoe mooi het hart van de Helleborus er uit ziet. 
Mooi contrast: de stugge wat stekelige gedroogde bloemstengel van de teunisbloem met een pluizige pluim van het prachtriet. 
Grappige, rammelende zaaddozen van Baptisia australis (Indigolupine)
Omdat ik de zaaddozen van de Baptisia niet goed genoeg op de foto kreeg, nam ik een takje mee naar binnen. En ook een paar stekelhoofden van de Zonnehoed (Echinacea). Zo kon ik ze - zonder last van wind en natte klei - van alle kanten op de foto zetten: 


De zaaddozen van de Baptisia zijn 2 tot 3 cm groot.

In de zaaddozen zitten prachtig chocoladebruine boonvormige zaden.
Mooi zoals de steel van deze zonnehoed uit elkaar is gerafeld. De stekels zijn al voor de helft van de kegel gevallen. Onder de stekels zitten de zaden.
De Baptisia (blauwe pluimen) in bloei samen met valeriaan (witte schermen)

De zonnehoed in bloei. Het oranjebruine hart zal uitgroeien tot een stekelige kegel vol met zaad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.