zondag 10 januari 2016

Een tas vol voorjaar

Een tas vol voorjaar.
De kerstversierselen zijn opgeruimd. Alleen de lichtjes mogen - zolang we nog in de donkere dagen zitten - blijven hangen. Om de boel een beetje op te fleuren, reed ik naar het groenwarenhuis om een paar potjes blauwe druifjes. 

Ik kwam natuurlijk met veel meer thuis dan de bedoeling was want de bloembollen waren vijftig procent goedkoper. Ja maar je had toch al heel veel bloembollen gekocht? Eh ja, maar hier kon ik toch echt niet aan voorbij lopen. Die fijne kleine felblauwe Iris reticulata (dwergiris), daar heb ik nog wel een plekje voor. En met de botanische tulpjes (Tulipa tarda Dasystemon) vul ik een paar potten voor een vrolijk voorjaar bij het huis.


Blij met mijn biobolletjes.
Waar je op moet letten bij het kopen van bloembollen, zeker zo laat in het plantseizoen, is dat de bollen gezond zijn dus niet beschimmeld of uitgedroogd. De irissen- en tulpenbollen zagen er kerngezond uit, al wel met een klein groen groeipuntje maar dan zit er zeker leven in. Nu moesten ze dus wel snel geplant worden. De tulpenbollen gelijk opgepot, de irissen moeten nog even wachten maar deze week gaan ze zeker de grond in, dat kan nog best al zullen ze dan wel wat later bloeien dan bollen die in het najaar zijn geplant. 

En dan had ik nog de potjes met blauwe druifjes, die heb ik in mijn verzameling kannen opgepot. Gezellig het voorjaar in huis. Als ze uitgebloeid zijn, krijgen ze een plekje  in de tuin. 








Voorjaarsverzameling, voor de foto even op de grond gezet. 

Ze hebben zo'n schattig wit kantje aan hun rokje.


Vlierstronk met zwammen
Toen ik vorige week mijn rondje door de tuin maakte voor het fotograferen van mossen, ontdekte ik aan de vlierstronk een paar mooie zwammen. Facebookvrienden van Hof van Jaantje schreven mij dat dit judasoor is, een zwam die graag op dode of levende vlierstruiken groeit. En eetbaar is. Echt leuk om dit in de eigen tuin te ontdekken. Vond ze overigens te mooi om te oogsten en op te eten. Ging net nog even kijken, maar de zwammen zijn inmiddels aardig verschrompeld. Maar misschien gaan er nog meer zwammen groeien aan deze vlierstronk. 
Volgend weekend ga ik natuurlijk weer meedoen met de Nationale Tuinvogeltelling, op zaterdag of zondag een half uur lang de vogels die in de tuin komen tellen. Het valt me op dat het tussen 9 en 11 uur 's morgens  een soort spitsuur is met vogels die af en aan vliegen en op zoek gaan naar voedsel. Hopelijk zit ik volgende week niet voor niets met mijn blocnote achter het raam....

Duifje komt de zaden uit de cupcake eten. 

Altijd met z'n tweetjes. 



2 opmerkingen:

  1. Gezellig weer Arina, leuk die kannen met blauwe druifjes. Zet je ze dan voor het raam of kan je ze ook goed verder van het licht neerzetten?
    Jij hebt zeker geen kauwen in de tuin die al het lekkers voor de andere vogelgasten wegkapen?

    Groet,Arja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kannen staan op zo'n twee meter van het raam af tussen de kamer en de keuken, dat gaat goed. Kauwen hebben we niet in de tuin, wel een eksterpaar. Die pikken wel wat vet weg maar er blijft nog genoeg over voor andere vogels. De vogels vinden overigens nog genoeg te eten in de tuin nu het zulk zacht weer is.
    Groetjes, Arina

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.