zondag 27 augustus 2017

Appels oogsten, dahliashow en tuinbezoek

De eerste pluk in het krat. Rijpe
appels hebben bruine pitjes. 
Woensdag nog eens een tweede appelpluk gedaan. Van de elstar had ik al heel wat van de boom gehaald, nu waren er ook bij de 'sneeuwwitje-appels' (lees: krrrrak) een aantal plukrijp. Wanneer kun je appels plukken? Als ze als het ware vanzelf in je hand rollen! Je pakt de appel losjes bij zijn kontje en beweegt 'm zachtjes omhoog, laat het steeltje vanzelf los van de tak, dan is de appel plukrijp. Snijd je de appel door dan zie je dat de pitjes bruin zijn. Is de appel nog niet rijp, dan zijn de pitjes nog wit. 
Ik bewaar de appels in de koele garage in een krat met krantenpapier tussen de lagen appels. Regelmatig even controleren of er geen rotte appels tussen zitten. Alleen gave exemplaren komen in deze krat. Appels met een plekje of gaatje houd ik apart en deze eten we eerst op of verwerk ik zo snel mogelijk in appeltaart, appelazijn, appelmoes... 
Deze beschadigde appels zullen namelijk sneller gaan schimmelen en rotten. 

Zaterdagmiddag een bezoek aan de dahliashow bij Zeelanddahlia in Heinkenszand. Genieten van rijen vol dahlia's in allerlei soorten en kleuren. En o, wat zijn ze fotogeniek: 

Doorkijkje over de rijen met dahlia's.
De fraaie 'Jan Fortrie'

Pompondahlia 'Willows borealis'
Nog een prachtexemplaar, helaas de naam niet genoteerd 😐 
Na het bewonderen van de dahlia's, reden we nog door naar De Doolman, een nog jonge landschapstuin in de Zak van Zuid-Beveland. Een mooie aanplant op kleur; mix van grassen, vaste planten en eenjarigen. 
De witte border. Mooi om te zien hoe de tuin open is gehouden waardoor de omgeving - bomen en akkers - bij de tuin betrokken wordt. 

Lage, natuurlijk ogende beplanting waardoor het zicht op de weel (Zeeuws voor kolk) die tegenover de tuin ligt vrij blijft. 

Kattesnor met op de achtergrond siergras. 
Dan weer rap terug naar Hof van Jaantje want we kregen nog bezoek. Lekker koffie/thee met appeltaart op ons eigen terras. 


1 opmerking:

  1. Lekker die appels van eigen boom. Ik laat ze zo lang mogelijk aan de boom. Denk dat ze dan nog lekkerder smaken! Maar misschien moet ik ze al oogsten. Voordat de vogels eraan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.