zondag 13 augustus 2017

Souvenirs voor de tuinvrouw


We zijn alweer een week thuis, na twee weken vakantie in Duitsland. Daar genoten van de natuur en cultuur in Rheinland-Pfalz.Wisselvallig weer, net als hier, maar toch lekker kunnen wandelen. Af en toe even aan thuis denken, alles zal wel hard groeien met regen én zon... maar dat zien we wel als we thuis komen. Nou en of alles gegroeid was! Maar gelukkig heb ik nog vakantie en is het goed weer om te tuinieren, lekker om weer met de handen in de klei te wroeten. 
Het is even prioriteiten stellen, en op nummer één staat: de voortuin. Elke dag een stukje spitten en puinruimen - tot mijn rug zegt dat het genoeg is geweest voor vandaag.

Het gras moest natuurlijk ook hoognodig gemaaid worden. Lekker even met blote voeten in het koele, hoge gras. 

souvenirtjes


Ik vind het altijd heerlijk om in een buitenlandse supermarkt rond te dwalen, lekker neuzen in de schappen op zoek naar lekkere, gekke, andere levensmiddelen die we zelfs in onze rijk gesorteerde Nederlandse supermarkt niet hebben. In Duitsland koop ik bijvoorbeeld altijd een potje roomkaas met mierikswortel, romig en met een beetje pit - heerlijk! Het rek met zaden kan altijd rekenen op mijn ruime aandacht en als mijn man mij daarna nog kwijt is (nadat hij voor zichzelf een fijne selectie Duitse bieren heeft uitgezocht), sta ik waarschijnlijk bij de tijdschriften in tuin- en kookbladen te neuzen. Het bezoek aan de supermarkt wordt afgesloten bij de bakker waar we een broodje kopen en dan toch ook weer zwichten voor een lekker stuk 'Kuchen', die calorieën wandelen we er wel weer af.

Mijn souvenirs uit het zadenrek. Links: rammenas of radijs 'Red Meat', ook wel watermeloenradijs genoemd - spreekt mij als vegetariër wat meer aan dan de naam 'rood vlees' - een Chinese radijssoort met wit/groene buitenkant en rode binnenkant. Winterrettich, bij ons bekend als zwarte rammenas, lekker pittig radijzig in de winter. En rode veldsla, niet echt veldsla zoals wij dat kennen maar een roodbladige snij/pluksla-soort. Van alles een paar rijtjes in de pluktuin gezaaid, kan nog net wat zaaitijd betreft. 
Aaah zo lekker al die Deutsche Beeren, Himbeeren, Erdbeeren, Heidelbeeren, Brombeeren, Johannisbeeren, Holunderbeeren...En die Duitse Beer met petje is ook best een lekker ding 😋
Ik nam uit de supermarkt ook een tijdschrift mee met lekkere (inmaak-)recepten waar o.a. deze lekkere bessen en vruchten in verwerkt worden. Al een heerlijk toetje gemaakt: Heidelbeer-quark-auflauf, oftewel blauwebes-kwark-ovenschotel. Het recept vind je in het kookboek van Jaantje
Tuinplanten in het wild
Bij ons te koop in het tuincentrum, hier gewoon in het wild: Sanguisorba ofwel Pimpernel. Groeit in vochtige graslanden, goed om te weten voor de standplaats in de tuin. 
Ook veel gezien: wilde tijm (ook majoraan zagen we regelmatig), hier met een metaalvlindertje. Deze kruiden groeien goed in de zanderige grond van Zuidwest-Pfalz. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.