zondag 18 februari 2018

De kantjes ervan aflopen

De graskantensteker.
Er zijn tuinklusjes die enorm bevredigend zijn; je spant je even in en de hele tuin knapt er van op. Gras maaien is er zo een - maar dat hoeft voorlopig nog niet te gebeuren - en ook een strak gesnoeide haag heeft dit effect. Er kan nog zoveel onkruid in een border staan, met een glad grasveld en een nette haag ziet de tuin er toch verzorgd uit. Kantjes steken is ook zo'n karwei en dat kun je nu heel goed doen.

In najaar en winter, terwijl je dacht dat er niets meer groeide, is het gras stilletjes de border in gekropen en hangt het hier en daar wulps over het pad. Stap, steek, stap, steek, met de graskantensteker ga ik langs de randen. Het metalen halve maantje zakt soepel in de vochtige aarde. Als ik zo een paar meter heb gedaan, moet ik op de knieĆ«n om de losgesneden grasrand weg te halen. Clara staat er met haar snavel bovenop, die weet dat er heel veel wormen en slakjes te halen zijn. 

Knapt lekker op! 
Je kunt dit ook met een spa doen. Voordeel van de kantensteker is dat je niet zo diep de grond in gaat en je volgt makkelijker de vorm van de grasrand. Houd je van kaarsrechte lijnen, span dan eerst een touw langs de rand en volg deze bij het afsteken van de grasrand. Ik ben meer iemand van de Franse slag en loop er dus op het gevoel de kantjes van af! 
Netjes afgestoken en daarna stenen langs de rand gelegd. Nu groeien gras, klaver en boterbloemen niet zo makkelijk meer de border in en het is makkelijker maaien. Ziet er nu nog niet zo fraai uit maar straks groeit het blad van de vaste planten er overheen en zie je de harde rand minder goed. Zie je hoe kort het gras nog is? Werk van de kippen! Ze snavelen heel wat gras naar binnen op een dag.  
Verstoppertje, Clara achter de gedroogde oreganobloemen. 

Volg Hof van Jaantje ook op Instagram en Facebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.