zondag 11 februari 2018

Nog meer snoeien

Tijdens de lunch:
Hij: "Je gaat zeker de tuin in vanmiddag?"
Zij: "Nou 'k weet het niet de grond is zo nat, ik kan niet veel doen denk ik. Misschien even hier bij huis de lavendel knippen..."

Hij gaat op de bank in het zonnetje een dutje doen.
Zij trekt een oude spijkerbroek aan, gaat naar buiten en komt tegen vijf uur weer binnen. 

Zomer, een hommel bungelt aan de lavendel. Er staan drie struikjes van deze witte lavendel tegen de zijgevel. Na de bloei heb ik de bloemstengels afgeknipt. Nu tegen het voorjaar knip ik nog eens zo'n vijftien centimeter van de stelen af zodat ze weer fris nieuw blad krijgen en niet  helemaal over het pad hangen. 

'Even de lavendel knippen', liep dus uit op een hele middag lekker bezig zijn in de tuin - van het een kwam het ander. Na de lavendel kregen de saliestruikjes in de kruidentuin hun knipbeurt en in een moeite door daar dan ook maar het onkruid verwijderd. Betje, ons krielkipje, volgde mijn verrichtingen nauwkeurig en pikte hier en daar een wurmpje weg. Na een kop thee weer terug de tuin in. Nu was de struikklimop aan de beurt, deze was in de loop der jaren zo uitgegroeid dat een beetje bijknippen niet meer hielp. Hier moest drastisch de schaar in! De wirwar van takken weggeknipt en nu staan er enkel nog wat kale stompjes - maar dat komt wel weer goed. Straks zullen er weer frisgroene nieuwe takken uit groeien. De eikenbladhortensia die ernaast staat heeft nu ook weer ruimte om te groeien. Zijn lange slungel takken knipte ik ook af, snoeien doet groeien! Al het snoeiafval ging door de hakselaar en dan op de composthoop. Een paar mooie, grillige hortensiatakken werden gered van de versnippering en staan nu binnen te pronken. En toen was het dus tegen vijf uur en werd het toch wel heel koud in de wind en zonder zon. Het gereedschap opgeruimd en dan naar binnen om op te warmen. Even later ging het regenen (alwéér!). 

Vrijdag hadden we sneeuw in plaats van regen. Toen ik uit mijn werk kwam, kon ik snel nog wat plaatjes schieten. De dooi zette alweer in. En Arie nam stiekem deze foto van mij...
 
Blauw ín de kou... Iris reticulata. 
Hortensia Annabel met een mutsje van sneeuw.

Pareltjes aan het vingergras ( Panicum virgatum)
Kaardebol

1 opmerking:

  1. Dat alles komt me bekent voor! Wat is tijd in een tuin? Er is geen tijd! Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.