zaterdag 10 maart 2018

Huisarrest



Kippen Alba en Clara - hier nog op vrije voeten - hebben huisarrest gekregen. Voorlopig moeten ze in hok en ren blijven en mogen ze niet in de tuin scharrelen. Beetje beteuterd kijken ze hoe de veel kleinere krielkip Betje en krielhaan Dorus de vleugels uitslaan en zo uit de ren, de tuin in vliegen. Zíj wel..! Deze ophokmaatregel heeft niets te maken met vogelgriep of andere enge ziekten, nee, de dames walsten met hun grote poten de tere voorjaarsbloemen en het nog zachte, jonge blad aan gort. Als de borders over een aantal weken weer wat dichter begroeid zijn, mogen ze weer hun gang gaan. 
Vooral de knalblauwe oosterse sterhyacint (Scilla siberica) moest het ontgelden. De paar centimeter hoge steeltjes met bloemen in de knop hebben nog geen bescherming en húp daar lagen de knopjes geknakt op de grond... Deze foto is van vorig jaar, ook dit jaar wil ik toch echt genieten van deze blauwe sterren tussen de gele narcissen. 
Karwei van de week was het bemesten van het gazon. Eerst met de hark nog wat blad en takjes eraf gehaald en daarna strooien maar. 's Avonds viel er gelijk een lekker buitje regen op dus dat gaat helemaal goed komen. Van de kippenren naar het overdekte terras was een kippenpaadje ontstaan; de kippen hebben deze route in de winter zo vaak gelopen dat er bijna geen gras meer groeit. Ik heb de grond los geharkt, graszaad gestrooid en daarna met de achterkant van de hark aangedrukt. De boel afgedekt met gaas om het te beschermen tegen vogels en katten. Wat ik nog moet doen is twee stukken van het graspad waar veel mos groeit aanpakken. Het mos hark ik zoveel mogelijk eruit en dan ga ik de kale plekken weer bijzaaien. Omdat het mos maar moeilijk verteert, gooi ik het niet op de composthoop. Ik gooi het echter ook niet in de groene bak want een groot aantal dieren - of eigenlijk diertjes - zijn dol op mos. Het is een schuilplaats voor allerlei kleine kruipertjes. En nestmateriaal voor de vogels. Het uitgeharkte mos gooi ik daarom in een rommelhoekje achteraf in de tuin. 

Pimpelmees verzamelt mos (foto: Vroege Vogels). Over het bouwen van een mezennest vond ik een leuk artikel op de site van de vogelbescherming: Een warm bedje er staat o.a. in dat je aan de hoeveelheid mos in een mezennest kunt zien wanneer de mezen eitjes gaan leggen, heel bijzonder! 

1 opmerking:

  1. Dat mos zal ik ook eens klaarleggen voor de vogels! Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.