zondag 14 oktober 2018

Laatste keer, eerste keer

Dahlia 'Bright Eyes' en Aster 'Jenny'
Wat is de herfst mooi van start gegaan, het lijkt soms wel of het nog steeds zomer is. Behalve dan dat de dagen steeds korter worden en de bladeren aan bomen en struiken van groen naar geel, rood, oranje en bruin verkleuren. Ieder jaar weer een moment om van te genieten. Tussen al deze bruintinten staan de dahlia's en herfstasters met hun heldere, bonte kleuren te stralen op het herfsttoneel. Het ziet er allemaal prachtig uit in Hof van Jaantje, ook al liet het onderhoud de laatste tijd wat te wensen over. Te mooi om afscheid te nemen, ik word er een beetje weemoedig van, nog maar anderhalve maand voor de verhuizing. Ik gooide het akertje van mijn oma over de rand van de put om water te pakken voor de potplanten. 'Dit is vast de laatste keer dat ik dit doe', schoot er door mijn hoofd. Tuurlijk verhuist het akertje mee, maar een waterput heb ik niet op mijn nieuwe stek. En zo zullen er nog veel 'laatste keren' volgen de komende tijd. 
Tegelijkertijd zijn er ook heel veel 'eerste keren' en wordt het nu niet eens hoog tijd om hier voor de eerste keer over ons nieuwe huis en tuin te schrijven? Ja toch!

De hypotheek is rond, het koopcontract is ondertekend, de sleutels zijn overhandigd, dit is nu óns huis: 
Ons 'pannenkoekenhuisje' met royale voortuin staat in het knusse Walcherse dorpje Biggekerke. Geen varkens of biggen te bekennen overigens, Bigge was in de Middeleeuwen een gangbare persoonsnaam, Biggekerke kan ook vernoemd zijn naar de heilige Begga. Zeeuwen zeggen overigens 'Beekerke'. In ieder geval 'ons bin d'r stikke blie mee!' om het nog maar eens op z'n Zeeuws te zeggen. Uiteraard richten we ons momenteel vooral op de renovatie van de binnenkant van deze voormalige vakantiewoning en ga ik lekker de hele winter broeden op plannen voor de tuin. Het grootste gedeelte hiervan ligt aan de voorkant van het huis (foto hierboven), maar ook achter het huis is nog een fijn stukje tuin: 
Jullie zien wel dat dit nog geen 'Hof van Jaantje-uitstraling' heeft. Heerlijk, een tuin die ik helemaal naar mijn eigen hand kan gaan zetten. Er is één minpunt..... in de voortuin groeit..... 
HEERMOES! 
Zelfs verhuizen helpt dus niet om van dit hardnekkige onkruid af te komen. 
 
Dahlia 'Bishops Children' en judaspenning.

1 opmerking:

  1. Nou dat gaat vast helemaal goed komen. En dat heermoes.. tja een dingetje. Succes! Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.