maandag 10 juni 2019

Klimop planten, stormtest en veldonderzoek

Zo, precies op tijd de laatste klimopplanten (Hedera hibernica) de grond in gekregen, het giet nu van de regen. Goed weer om een nieuw blogbericht te schrijven. Net, toen ik de planten water stond te geven, begon het al te spetteren. Lijkt me een grappig gezicht, iemand die met de tuinslang in de regen de planten water staat te geven. Maar ondanks deze lekkere bui is water geven bij nieuwe aanplant geen water naar de zee dragen - voor een goede start heeft een plant (struik, boom) veel water nodig. Zeker als ze - zoals deze klimop - tegen een schutting of muur worden geplant, in de zogenaamde regenschaduw. Ook de klimop die vorige week de grond in gingen hebben nog even een lekker plonsje water gekregen. Ze zien er allemaal goed fris, stevig en groen uit. 
Zaterdag werd de nieuwe omheining even flink op de proef gesteld met een zuidwesterstorm. De wind staat dan recht op ons huis en op twee kilometer van zee gaat het dan flink tekeer. Dit was dan ook een van de redenen waarom we aan de voorkant van het huis een hekwerk hebben gezet en geen houten schutting - de wind kan er wat meer doorheen waaien zodat de afscheiding niet alle klappen op hoeft te vangen. Nu keek ik zaterdag tijdens de storm toch wel een beetje angstvallig naar buiten: zou alle overeind blijven? En jawel, de eerste test werd goed doorstaan. Wel stonden twee palen van het hek wat heen en weer te wiebelen, daar moet nog even iets aan verbeterd worden. 


Tegen het hekwerk zijn aan de buitenkant rietmatten bevestigd zodat we - tot de klimop het hek heeft bedekt - uit het zicht en uit de wind zitten. Hiervoor had ik vijftig klimopplanten nodig die ik met onze Fiat Panda bij het tuincentrum ging halen: allemaal grote auto's op de parkeerplaats en één kleine panda - ja meneer, daar moeten ze in! En dat lukt ook gewoon; "met een Fiat Panda lach je iedereen uit" de reclameslogan uit 1983 gaat nog steeds op (voor wie het reclamefilmpje nog eens wil zien: klik hier). 
Verder ben ik vooral nog bezig met spitten, puin ruimen, egaliseren en natuurlijk ook genieten van de tuin. Ik heb nog niet helemaal voor ogen welke planten er goed in onze nieuwe tuin passen. Gisteren bezocht we de Zeeuwse Rozentuin in Kats, een gezellige fair en in de tuin heel veel rozensoorten. Een goede manier om te oriënteren; welke soort wil ik in de tuin? Mijn criteria: een vrij natuurlijk uiterlijk, geen felle knalkleur, moet insecten aantrekken en moet geuren. Paar favorieten op de foto gezet en één ervan, de klimroos Buff Beauty, die staat bovenaan mijn verlanglijstje. 

Mrs Oakley Fisher, prachtig warmgele eenvoudige bloem. 

Rokoko, mooi die lichtroze blosjes op de bloembladeren en de donkerdere meeldraden. 
Is dit geen plaatje? Roos 'violacea'

Deze roos 'Rock and Roll' is mij dus wat teveel van het goede. Wel mooi zijn de oranjerode bloemen met het donkere blad. 
Marie Pavic, een schattig kleiner roomwit roosje. In de knop roze met een donkerrode steel. Sterke doorbloeiende roos die 50 - 70 cm hoog wordt. 

Mijn favoriet: Buff Beauty. Een geurende klimroos, muskushybride met een lange bloeitijd. Sterke roos die niet al te snel groeit, fijn in een kleinere tuin. 
Veldonderzoek - haha (Marie Pavic gaat hier op de foto).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.