zaterdag 21 september 2019

Geluk, op vrijdag de dertiende

Vorige week vrijdag gingen we plantjes kijken. Beetje ideeën  en inspiratie opdoen voor de beplanting van onze nieuwe hof. En misschien ook al een boompje kopen. Net als in onze twee voorgaande tuinen, wil ik ook nu weer een sierappel planten, daar heb je zo'n beetje het hele jaar plezier van: bloesem in de lente en vervolgens met een beetje geluk de rest van het jaar kleurige appeltjes. Nu zagen we bij het tuincentrum ook mooie boompjes maar niet in de juiste maat, of veel te hoog of  net iets te laag naar mijn zin. Geen probleem, dan bestellen we er gewoon een. Met ons karretje ratelden we vervolgens langs struiken en vaste planten, 'pikten' twee mooie krentenboompjes mee en ronden de wandeling af met een bezoek aan de koopjeshoek. Daar staan altijd wat zielige afdankertjes die een beetje slapjes in hun pot wachten op een koper die het nog wel met ze ziet zitten. Ik kan er nooit aan voorbij lopen en heb al verschillende planten voor een prikkie meegenomen die na een liefdevolle verzorging nog jaren prima groeiden en bloeiden.
Nu stonden daar toevallig sierappeltjes, geen bomen maar meerstammige struiken met donkere bruinrode stengels, rood/groen blad en schattig kleine, donkerrode appeltjes. Even googelen op de smartphone leerde me dat deze Malus toringo 'Scarlett' ook nog eens prachtig rozerood bloeit, kortom ik was verkocht, laat die boom maar zitten. Twee Malussen voor de prijs van één gingen in de Panda mee naar Biggekerke - en dat op vrijdag de dertiende...
  
De krentenboompjes die ik ook kocht, plantte ik in de achtertuin. Het is een wat kleinbladige, zuilvormig groeiende soort: Amelanchier canadensis 'Rainbow pillar'. De naam suggereert dat dit struikje alle kleuren van de regenboog krijgt, dat is wat overdreven (gelukkig). Wel krijgt het blad prachtige herfstkleuren: 'Deze Canadese variant blijft in het najaar nog heel lang groen, pas als laatste van alle Amelanchiers begint hij met zijn herfstverkleuring. En die is prachtig! Vaak in de kleuren geel, oranje en rood. De groeivorm maakt deze plant geschikt om in een kleine ruimte toch een boompje te plaatsen. Geschikt voor alle grondsoorten en zeer winterhard.' (bron: aborealis). 
Ook van krentenboompjes heb je bijna jaarrond plezier: witte bloesem in het voorjaar, waarna de 'krenten' volgen, besjes in trosjes die van rood naar donkerpaars verkleuren. Ze zijn eetbaar, maar dan moet je wel sneller zijn dan de vogels, die lusten er wel pap van. En daarna dus als toegift een prachtige herfstkleur.

De krenten/besjes van de Amelanchier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.