woensdag 5 februari 2014

medicijn tegen chagrijn

takkenzaagje 
Maandag, met het verkeerde been uit bed gestapt. Of misschien wel met beide benen helemaal fout. De douche schoonmaken, daar word ik ook niet vrolijker van. Helemaal geen zin om te poetsen en te boenen en is die wasmand nu alweer vol? De douche wacht al zeven jaar op een grondige renovatie, er groeit van alles wat je helemaal niet in een douche tegen wilt komen. Schrobben met schoonmaakazijn, hoe zuur wil je het hebben. 
Buiten een strakblauwe lucht en stralende zon, het lijkt wel lente. Als het huishouden gedaan is, trek ik een oude jas aan en m´n knalgroene vakbondsjaal (ooit overgehouden aan een demonstratie in de ArenA). Stap in m'n groene Lidl-klompen. Pak de ladder, snoeischaar, takkenschaar en takkenzaag uit de schuur. Ten strijde! 

Boompje bij de kapper
Ik ga me eens even lekker uitleven op de bolacacia's die langs het pad staan. Om het jaar worden deze boompjes geknot maar de laatste in de rij van vijf is vorig jaar niet meer aan de beurt gekomen. Laat het nu ook net de grootste van het stel zijn. De takken zijn dus behoorlijk dik geworden. Al snel gaan mijn jas en das uit en verdwijnt ook mijn slechte humeur als sneeuw voor de zon. Knippen, zagen en sjouwen in de zon, heerlijk. 

De takken stapel ik op op de takkenwal die ik twee jaar geleden gemaakt heb in een hoekje van de tuin voor de lelijke, kale coniferenstammen. Er kunnen nog heel wat takken bij. De buitenste takken gaan er vlot af, maar er komt een punt dat je denkt - hoe ga ik die laatste dikke takken er ooit afkrijgen? Na wat manoeuvreren met ladder en trap, innige omhelzing met de boom met linkerarm en zagen met rechts, is het dan toch ineens voor elkaar. De eerste boom is kaal. 

Zomer 2013, zicht op de rij
bolacacia's 
Eigenlijk moeten de takken nog korter afgezaagd worden, daar heb ik het goede gereedschap niet voor. Kettingzaag te leen gevraagd! (liefst met tuinman) 
Een weetje: de bolacacia heet officieel Robinia pseudoacacia 'Umbraculifera'
(Latijn is de officiële voertaal in tuinenland). 
Robinia is de naam van de boom. Pseudoacacia betekent zoveel als schijn-acacia (een nepper dus) en 'Umbraculifera' - het derde deel van de naam -zegt iets over de vorm. Umbra betekent schaduw, scherm en ferre vorm of dragen. Schermdragend, parapluvormig, best logisch toch? 
Goed gereedschap is het halve werk. 



Nog vier te gaan..



Vier gedaan, nog één te gaan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.