zondag 28 september 2014

Een graantje meepikken


Het was een drukke maand, september, van tuinieren kwam niet veel. Dus alles ging in de tuin z'n gangetje. Een deel van de planten is uitgebloeid en sterft af, de herfstasters komen nu juist in bloei. De bessen, appels en bladeren verkleuren van groen naar oranje en rood en alles wat daar tussen zit. Mooi hoor. Het gras moet nog steeds één keer in de week gemaaid en eigenlijk is er ook nog best veel te wieden, de voegen van de paden staan ineens weer vol paarden-bloemen. 




De vlijtige liesjes waren uitgebloeid maar bij de Lidl stonden mooie viooltjes, Liesjes op de composthoop en de viooltjes in de potten. Ze groeien en bloeien in een verantwoord mengsel van kokosgrond en compost (zie: 'laag bij de grond').

Herfstaster 

Clara
De komende weken is de agenda weer wat leger dus dan kan ik orde op zaken gaan stellen. Deze week moet ik in ieder geval het kippenhok uitmesten. De dames kip - Alba, Betsie en Clara - hebben een ruim bemeten onderkomen in het schuurtje tegen de garage waar de vorige bewoner zijn Fiat 500 parkeerde. Met een buitenren eraan is het een perfect kippenhok geworden. Omdat de tuin open is naar de straat kunnen de dames jammer genoeg niet vrij door de tuin scharrelen, anders zouden ze slakken kunnen vangen. Nu vang ik ze zo af en toe en gooi ze bij de kippen. In ruil daarvoor en voor het graan, oud brood en groenteafval, legt het trio lekkere eieren voor ons. In het binnenhok ligt een laag zaagsel, ik schep elke dag de uitwerpselen weg maar het raakt op den duur toch vervuild dus schep ik alles in de kruiwagen en strooi het tussen de planten of op de composthoop. Blijkbaar eten de dames niet altijd hun bordje helemaal leeg want op de plek waar ik zaagsel had gegooid, groeide opeens tarwe. Lekker laten staan, zag er wel grappig uit. Toen het graan rijp was heb ik een paar keer een bosje in de kippenren gegooid, dat is nog eens recyclen. 


Alba en Betsie

Graan in de border



De laatste graanhalmen nam ik mee naar school. Tijdens de geschiedenislessen kwamen de eerste boeren aan bod, een mooie gelegenheid om de kinderen zelf eens een akkertje graan te laten zaaien. Enthousiast pelden ze de korrels uit de halmen. 'Zijn dit nu de zaadjes juf?' Ja, dat zijn de zaadjes. 
In een bak in de vensterbank ontkiemde het snel, er staat nu een flinke bos groene sprieten. 
Toch jammer dat we geen schooltuin hebben, als je ziet hoe enthousiast ze zijn over het zaaien en zien groeien van planten.





Het was een beetje feest deze week want dit blog Hof van Jaantje bestaat 1 jaar. Een jaar schrijven over de tuin, ik wist toen ik er aan begon niet of zou lukken, maar de tuin blijft me inspireren. Feest - dus taart - bloementaart natuurlijk. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.