zondag 5 februari 2017

Nog lang geen lente

Deze Viburnum (V. bodnantense 'Dawn') zorgt voor lentegevoel in de winter. Hier is geen sprake van 'de natuur is van slag', deze struik bloeit altijd in januari-april met geurige, wit-rose bloemtrosjes. 
Leek het er deze week heel even op dat de lente in aantocht was, vanaf woensdag is de verwachting dat met een oostenwind de temperaturen weer onder het vriespunt dalen. Brrrr. Het is kortom nog lang geen lente! Tijd dus voor winterklussen: struiken en bomen snoeien bijvoorbeeld. Dat kan nu heel goed omdat de sapstroom stil staat, de boom of struik zal nu weinig hinder ondervinden van snoeiwerk en snel herstellen. 

Deze takkenwal camoufleert de
kale coniferenstammen. 
De dunnere takken gaan in de hakselaar en met de houtsnippers bedek ik de bodem in de borders. De dikkere takken gaan op de takkenwal. Een takkenwal (of takkenril, houtwal) maken is heel simpel; je zet twee rijen met palen in de grond met een tussenruimte van 50 - 100 cm en daartussen stapel en vlecht je je snoeihout. (filmpje) De onderste takken zullen langzaam verteren dus je kunt steeds blijven aanvullen bovenop. Allerlei kleine diertjes en vogels zijn blij met het voedsel en een schuilplek tussen de takken. Je  kunt de takkenwal ook  laten begroeien met klimplanten als kamperfoelie, clematis en vaste Lathyrus.

En verder zal het ´tuinieren´ vooral binnen plaats vinden. Bolletjes in huis halen, plannetjes maken, tuinboeken en -tijdschriften lezen en dromen van.....lente.... met veel tulpen en narcissen...


3 opmerkingen:

  1. Helemaal geen zin meer in een nieuwe vorst periode. Afwachten, maar wat snak ik ook naar de lente. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben vorig jaar ook een soort van takkenril gemaakt in onze stadsachtertuin.
    Niet zo groot als die van jou, maar toch heel handig.
    We gebruiken hem ook als composthoop (uitsluitend klein tuinafval), want zoveel takken hebben we nu ook weer niet.
    Mijn man bracht wilgentakken mee en die hebben we in de grond gestoken.
    Ik had nog een rol kippengaas liggen en dat heb ik eromheen gevouwen.
    De wilgentakken gingen uitlopen, wat wel aardig stond (we hadden de takken niet geschild... ik wist niet dat dat moest), maar het is niet de bedoeling dat die takken nieuwe wilgen worden.
    De uitlopers snoeide ik er in de winter af.
    Misschien moet ik de takken toch alsnog schillen.
    Groetjes, Estella

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De winter heeft wel lang genoeg geduurd, laat de lente maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.