zondag 13 mei 2018

Straf


Ook opgegroeid met deze stickers bij de kraan?
Ik heb straf: ik mag een paar weken niet douchen. Maandagochtend hoorde ik een raar suizend geluid, de wekker was weer vroeg afgegaan en ik lag nog wat wakker te worden in bed. Ik kon het geluid niet direct thuisbrengen, was het de ventilator in de slaapkamer naast ons die nog stond te draaien of kwam het geluid van buiten? Nee, het lijkt wel of er ergens een kraan loopt. Eenmaal in de badkamer - waar de kranen gewoon dicht waren - wist ik het ineens: de buitenkraan! De avond ervoor had ik de tuinslang in de vijver gelegd om het water bij te vullen, daarna ben ik naar binnen gegaan en heb er helemaal niet meer aan gedacht om de kraan dicht te draaien en de slang op te rollen. Snel naar beneden en de kraan dichtdraaien, niet dat dat nu nog hielp: de border grenzend aan de vijver stond blank en ik liep te soppen over het gazon! O wat stom van mezelf, ik neem me gelijk voor om - voor straf - een week niet te douchen, nee nog beter, een maand! Ter compensatie van het verspilde water. De hele dag had ik het liedje 'Hendrik Haan, heeft de kraan open laten staan' in mijn hoofd - nog meer straf. Het water in de border was 's middags gelukkig al weggezakt en het water in de vijver - dat was weer op peil en kraakhelder. 

Planten in de hof krijgen altijd regenwater uit de put. Met het akertje van mijn oma put ik het water en vul ik de gieters. 

Nu is het dus wassen bij de wastafel in plaats van lekker poedelen onder de douche. Dat scheelt heel veel liters kostbaar water. En oké, ik heb ook een keer na het sporten in de sportschool gedoucht. En we gingen twee dagen op stap en sliepen in een hotel, ook daar even onder de douche gestaan. Is dat vals spelen? We waren in het Niederrhein-gebied in Duitsland en hebben er onder andere een dagje gefietst. Het was prachtig onderweg met veel bloesems in zachte kleuren en heerlijke geuren. Heel veel Robiniabomen in bloei, die heb ik hier in Zeeland nog nooit gezien - behalve dan de geknotte versie, ook in Hof van Jaantje, maar deze komt door het snoeien niet tot bloei. 

Onder de bloeiende Robinia pseudoacacia (betekent 'lijkt op acacia'). Prachtige witte trossen met vlinderbloemen (net als blauwe regen), met een heerlijke geur. 
Acacia bloemtrossen. 
Terug in de Hof van Jaantje, drie van de vijf bolacacia's 
(Robinia pseudoacacia 'umbraculifera') zien er heel zorgelijk uit. Ze zijn in de winter geknot maar lopen nog niet of nauwelijks uit. De achterste twee - op de foto niet te zien - hebben al wel weer nieuw blad. Zou dit het einde zijn van de boompjes? 
Eén zielig takje op de knot
Een zaailing - van een esdoorn? - groeit in de knot die voor de rest nog helemaal kaal is. Hoop doet leven maar ik vrees dat dit voor de bolacacia's niet opgaat. 
Meer over de Robinia: Flora van Nederland
Hendrik Haan, het hele lied: Hendrik Haan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.