zondag 27 mei 2018

Vroege vogel


Akelei 'Nora Barlow' en Geranium phaeum.
Zomerse temperaturen ineens dit weekend en ik had twee dagen de tijd om lekker in de tuin aan de slag te gaan. Voorbereid op zon en bijtende insecten (tegen beiden is te smeren) stapte ik gisteren om een uur of elf de tuin in. Beginnen bij de vijverrand en dan zo door naar de aangrenzende border - grasrand knippen en onkruid wieden - dat was het plan. Maar wat was het warm zeg, en wat was ik eigenlijk moe van alle drukte van de afgelopen week! Ik ploeterde me door de eerste meters gras knippen en wieden en keek de tuin rond - nog zoveel te doen....ik heb het ligbed in de schaduw gezet en heb uren liggen slapen en lezen en weer slapen. Zo, daar knapt een mens van op. Toen 's avonds de temperatuur wat daalde heb ik  het gereedschap weer opgepakt en nog wat verder geklust. Maar ook genoten van een fijne zwoele lenteavond vanaf de veranda. Af en toe plonsde er wat in de vijver, rond de lamp fladderden insecten en boven het grasveld maakten vleermuizen hun loopings. Je zou zo wel uren willen blijven zitten maar uiteindelijk toch maar naar bed, met de wekker op vijf uur dan kan ik in de frisse ochtenduren nog lekker wat in de tuin doen, de achterstand inhalen.
Uitgebloeid maar nog steeds fraai, de zaaddozen van de Akelei zijn net kroontjes. 
Om vijf uur schrik ik wakker van de wekker, wonderwel goed geslapen ondanks de warmte. Hup uit bed en naar buiten met een ontbijtje. De kippen scharrelen al rond en kijken verbaasd op, hé ben je d'r ook al? De merel zit op de garage te fluiten met een worm in zijn snavel, toch wonderlijk hoe er dan zo'n prachtige melodie uit zijn keel kan komen. En dan aan de slag, emmers vol onkruid - vooral heermoes - van tussen de planten gehaald. En ook al heel wat Geraniumstengels afgeknipt die al zo'n beetje uitgebloeid waren. Er komt snel meeldauw op het blad en dan ziet het er allemaal niet meer zo fraai uit. De bijen en hommels zijn dol op de verschillende soorten geraniums die er in de hof staan, ze zoemen af en aan. In de minigids 'bijen & hommels'* zoek ik op welke soorten het zijn. 

Een akkerhommel op Geranium phaeum, mooi harig duo zo.
Een steenhommel-mannetje op Geranium Johnson's blue'.
en een (honing?-)bij op de blauwe geranium.
Overigens viel het mee met de hitte vandaag, veel wolken en af en toe een bui met gerommel in de verte. Lekker weer om in de hof bezig te zijn. 

* De minigids Bijen & Hommels is een stevige, waterbestendige vouwkaart waarop 67 bijen en hommels staan die in Nederland voorkomen. Soorten die tuinen opzoeken staan apart vermeld. Ik vind het een heel handig gidsje om snel even erbij te pakken als ik een rondje doe met het fototoestel of aan het werk ben in de tuin. meer info over deze minigids

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.