woensdag 24 december 2014

De donkere dagen...

Wat zijn ze donker en grauw, de dagen voor Kerst. Onstuimig en nat waait het jaar naar zijn einde. Geen weer om in de tuin te zijn, hooguit voor het snel knippen van wat groen voor een kerstkrans. Ruim een week terug, op een mooie, zonnige zaterdag, toch nog een paar tuinklusjes geklaard. Had een kistje bollen cadeau gekregen en die moesten snel de grond in, ze groeiden al bijna uit de verpakking. Heb ze in potten geplant, dat wordt een fleurige boel op het terras. Eén pot vulde ik volgens de 'lasagnamethode', laagjes van bollen met potgrond ertussen. De grootste bollen onderin, laagje potgrond er op, volgende laag, iets kleinere bollen en dan zo naar boven doorwerken. Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat groeien en bloeien. Het is nog steeds zacht weer, heb de potten dan ook gewoon buiten laten staan. Als het echt gaat vriezen zet ik ze vorstvrij in de schuur. De bollen kunnen wel tegen vorst, maar de potten kunnen door de uitzettende, bevroren aarde barsten. 

De Irissen steken hun kopjes buiten
het zakje en roepen: "Plant ons, plant ons!"





De tulpen zijn rot? Nee...dat waren ze gelukkig niet. 


Onderste laag, de rode tulpen

De narcissen wilden ook maar wat graag uit het zakje in de aarde. 

De bovenste laag, blauwe druifjes. 

Een ander klusje was stekjes nemen van de geurgeraniums. Die hebben de hele zomer heerlijk staan geuren en bloeien, één soort bloeit nu nog. Daar wil ik volgend jaar nog wel wat potten mee vullen, dus even zorgen voor kleintjes. Ze staan nu in potjes in de bijkeuken, hopelijk gaat het goed. Ik heb niet altijd geluk met stekken, gaan ze schimmelen of verdorren. We zien wel. Ben in ieder geval lekker bezig geweest in het zonnetje en dat doet een mens goed. 


3 soorten geurgeranium
Een van de moederplanten, nog steeds in bloei.

 tot slot:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.