dinsdag 30 december 2014

Jaaroverzicht van Jaantje

bladeren in jaargang 1 t/m 6
Laatste dagen van het jaar en de jaaroverzichten vliegen ons rond de oren met de beste, mooiste, verdrietigste, leukste momenten. Met de liedjes van de Top 2000 in de oren ben ik begonnen aan mijn tuinjaar-overzicht: tuinfotoboekje jaargang 7. Van alle foto's die ik in de tuin maakte, en dat zijn er heel veel, komt er een selectie in dit boekje want ik beperk me tot een medium formaat met max. 50 bladzijden. Kiezen dus! Wel een leuk klusje nu ik in de tuin niet veel te zoeken heb. Helaas geen sneeuwplaatjes dit jaar, of er moet vannacht nog een pak valle
n. Dat was wel even slikken toen er deze week op facebook allemaal mooie sneeuwfoto's te zien waren van verderop in het land en hier het gras nog net zo groen was als in de zomer. Dikke vlokken dwarrelden neer, dat wel, maar er bleef geen vlokje liggen.








Vandaag cyclaampjes geplant in de blauwe heksenketel. Lekker nog wat kleur bij de kastanjeboom. Het zijn tuincyclamen, een ander soort dan de huiskamerplant met z'n knal-kleuren."Zitten er nog knopjes in?" Hoe vaak ik die vraag gehoord heb toen ik in de bloemenwinkel werkte! De kritische dames wilden natuurlijk geen cyclaam die binnen een week uitgebloeid was. De bloemknopjes vind je bij de cyclaam onder het blad, dus even de pot omdraaien en de vraag kon positief beantwoord worden, ja hoor, kijkt u maar!
De tuincyclaam is winterhard en bloeit in het late najaar en winter, als alles kaal en grauw is zorgt het cyclaampje voor kleur. In het voorjaar verplant ik ze naar een schaduwplekje in de border. 
Nog heel wat bloemen in de knop
Ik vond 2014 een mooi tuinjaar, alles groeide en bloeide lekker. Al was het ook 'het jaar van de slak', zoveel vraatzuchtige slijmerds waren er in de tuin. Het jaar van het nieuwe kruidentuintje en de uitbreiding van een border. Het jaar waarin de pergola verdween en van de renovatie van de kleinste border. Waarin we lekker snoepten van pruim, bes, framboos en tomaat en mooie boeketjes werden geplukt. Ook werden er weer veel kakelverse eitjes geraapt. Het jaar waarin heel wat bollen de grond in gingen waar we het komende jaar van gaan genieten. Het jaar waarin dit blog 1 jaar bestaat en er een Hof van Jaantje facebookpagina bij kwam. 
Veel moois om op terug te kijken, de beste, mooiste, leukste foto's van Hof van Jaantje vind je in een overzicht op Youtube .

Lezers bedankt voor het lezen van mijn blog, een fijne jaarwisseling gewenst en een fleurig, groen, groeizaam 2015.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.