vrijdag 12 december 2014

Goeie vangst

Uit mijn oude leesboekje: "Leer lezen in een wip 2"
Viburnum bodnantense 'Dawn'
een sneeuwbal-soort 
Het is "weertje bluuf d'in uus!", zou mijn oma gezegd hebben op een dag als vandaag. De wind loeit om het huis en de regen slaat tegen de ramen. Dan maar lekker binnen een stukje schrijven. Vanaf mijn schrijfplek aan tafel ziet de tuin er best kleurig uit: groen gras, groene klimop, groene coniferenhaag, goudgeel blad van de herfstasters en ook het heermoes, waar ik maar niet aan toe kwam om te wieden, kleurt herfstig goudbruin. Achter de klimop piepen de takken van Viburnum te voorschijn met zachtroze bloemetjes, een winterbloeier die heerlijk geurt. 
Blik in de tuin vanaf mijn schrijfplek. 
Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel met het weer, we hebben ook een paar mooie, zonnige dagen gehad de afgelopen week. Toen lekker bezig geweest in de tuin, o.a. het laatste blad van de kastanjeboom opruimen. Het net over de vijver heeft zijn werk goed gedaan, tijd om de vangst binnen te halen en op de composthoop te gooien. Ook rond de vijver op het grind het blad weggehaald, dat gaat toch het best met de hand. Het blad was te nat en te groot om door de bladzuiger vermalen te worden. Zo rondscharrelend op mijn hurken zag ik hoe mooi de pot met huislook (Sedum) er bij staat, fotomomentje! En de zon scheen mooi op een flagstone met mos en herfstblad, fotomomentje twee. Genieten dus, zo in het herfstzonnetje. 

flagstone met mos en herfstblad
bemost potje met huislook 
De kastanjeboom 
De kastanjeboom staat op zo'n 3 meter vanaf de achtergevel en dat heeft zijn voor- en nadelen. 
Plakvelletjes die in het voorjaar van de bladknoppen afvallen is een van de nadelen, je vindt ze soms tot in je bed. Takken die in en tussen de dakgoot groeien, nog een nadeel. Vandaar dat de boom geknot is. Zo ziet hij er een beetje uit als een knotwilg maat XXL. De boom heeft een jas van klimop dat ziet er het hele jaar lekker groen uit en is goede huisvesting voor allerlei diertjes, van tortelduif tot slak. Het vormt een mooi decor voor potten met planten en, nu in de herfst, pompoenen. De boom houdt zomers het huis koel, maar neemt ook het uitzicht op de tuin weg. Ach ja, zo is er altijd wel wat. 




Netten binnenhalen, goeie vangst! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.