zaterdag 31 oktober 2015

Gescharrel en gefladder


Clara
Een paar weken geleden werd ik vroeg in de morgen wakker, een slaperige blik op de wekker: 4 uur - nog veel te vroeg om op te staan. Maar wat hoor ik toch? De kippen? Ja, de kippen! Maar die horen rond deze tijd nog stil op stok te zitten, dit klopt niet. Dan toch maar even mijn warme bed uit om te kijken wat er aan de hand is. Wild gekakel en gefladder in de ren, drie paniekerige kippen en iets bruins wat er tussendoor loopt. Getver, het zal toch geen rat zijn?! Op mijn blote voeten sluip ik dichterbij en zie dat het een egel is die knorrend kriskras tussen de kippen door loopt. Tsja, wat moet ik daar nu weer mee? Paar keer hard in mijn handen geklapt en toen was de egel verdwenen, voor zover ik dat in het donker kon zien. Ik weer terug in mijn warme bed, de kippen niet terug op stok want die kunnen ze in het donker niet goed vinden maar ze waren nu wel weer stil. Werd het toch echt hoog tijd om het kippenhok te repareren zodat de dames 's nachts niet meer naar buiten kunnen en - nog belangrijker - er geen gespuis in het hok kan. Was ik dit keer even niet zo blij met een egel in de tuin. De egels gaan rond deze tijd zo zoetjes aan in winterslaap en hoe je ze daar bij kan helpen wordt uitgelegd in dit filmpje  van Vroege Vogels.



Egel op een zomeravond aan de scharrel rond de vijver.

En daar waren ze weer, met z'n allen: de spreeuwen. Vaste gasten in Hof van Jaantje in het najaar omdat er altijd nog wel druiven of appels te vinden zijn. Ineens strijkt er een vlucht spreeuwen neer op de bijna kale bomen en vliegen ze massaal op de druif bij het raam af om er met een druif in de snavel weer vandoor te gaan. Prachtig om te zien en van mij mogen ze, we hebben meer dan genoeg druif en appel geoogst. 


Wild gefladder bij de druif
Hebbes! 

Tegelijkertijd met de spreeuwen kwam er een wel heel bijzondere gast in de Hof: een bonte specht! Wist even niet wat ik zag, zo'n prachtvogel op de appelboom. Druk bezig rond de stam, vast op zoek naar lekkere hapjes. Het beestje zat niet lang stil dus foto's maken - vanachter het raam - viel niet mee maar uiteindelijk een redelijk scherpe foto, en de vogel was weer gevlogen. Meer info over de bonte specht: vogelbescherming Nederland


Twee rode appeltjes en een rode staart. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.