zondag 22 januari 2017

Voortuin: plan D

Het blogbericht van vorige week over de voortuin reorganisatie eindigde ik met een aantal foto's van onderhoudsvriendelijke maar ook wat onheilspellende tuinen. Van 'tuin' is op die foto's eigenlijk geen sprake, vind ik, hoewel strikt genomen het woord tuin 'omheinde ruimte' betekent. Dat klopt dan weer wel.
Ach, trouwe lezers van dit blog snapten wel dat dit geen serieuze plannen van Jaantje waren, dus vandaag zal ik dan ook PLAN D onthullen. Waar ik bij het ontwerpen van onze voortuin rekening mee houd, zijn de volgende zaken:

  • onderhoudsvriendelijk
    Inspiratie opdoen, schetsen, gummen,
    schetsen en heel veel thee drinken. 
  • wintergroen
  • bodembedekking
  • hoogteverschillen
  • diervriendelijk
  • structuur
  • praktische indeling - looproute




onderhoudsvriendelijk

De buxushaagjes, lavendelperken en klinkerpaadjes vergden veel onderhoud. Buxushaagjes moeten regelmatig gesnoeid worden, liefst bij bewolkt weer. En buxusplanten zijn vreetzakken, in februari/maart en juni/juli moet er gemest worden wil je gezonde planten houden. Om mooie lavendelplanten te houden moet ook hier in voor en najaar de snoeischaar in de planten. En klinkerpaadjes, nou ja, hoe kleiner de stenen hoe meer voegen en hoe meer ruimte voor onkruid om te groeien. Dit alles moest dus het veld ruimen. 

In het nieuwe ontwerp ga ik voor minder snoei- en mestwerk en minder paadjes. En voor planten die stevig op eigen benen kunnen staan en zonder teveel kunstgrepen kunnen groeien in de Zeeuwse klei.
Ze mogen wel lekker groeien maar niet woekeren en ook al te veel uitzaaien wordt hier niet op prijs gesteld (moet ik alsnog met een mesje wieden tussen de stenen...)

bodembedekking

Op een goed bedekte bodem heeft onkruid minder kans om te groeien. En dan bedoel ik niet een bedekking van grote grijze plavuizen zoals op de foto hierboven. Ik ga voor onze voortuin op zoek naar stevige planten die een mooi groen tapijt vormen.

structuur en hoogteverschillen

Een groen tapijt van bodembedekkers alleen zou wat vlak en saai worden. Er moeten verschillende lagen in de beplanting komen. Een paar boompjes, struiken en vaste planten in verschillende hoogte. Daarnaast wil ik spelen met verschillende kleuren en structuren van het groen: grote grove bladeren naast fijner blad, losse grassen naast rechte takken. Verschillende groepen beplanting worden herhaald zodat het een geheel wordt.  

Verschillende structuren, vormen en kleuren met hoofdzakelijk bladplanten. www.peterfudgegardens.com.au

praktische indeling

Het is wel fijn voor de postbode dat zij of hij vanaf de stoep snel bij onze brievenbus kan komen dus het pad wat er nu ligt - recht toe, recht aan - blijft. Verder ligt er bestrating onder het raam en dat is ook wel zo prettig om zo af en toe het raam te zemen en om vanaf de voortuin naar achteren te lopen. Mensen zijn geneigd om altijd de kortste weg te kiezen dus geen slingerpaadjes door de voortuin. 

wintergroen

De winter is het jaargetijde waarin we het meest oog hebben voor de voortuin. Vanuit de lekker warme huiskamer kijk je de tuin in, van de achtertuin zien we maar een klein stukje maar de voortuin kunnen we helemaal bekijken. Later in de  lente, zomer en herfst komen we bijna niet in de voortuin. Belangrijk dus om de voortuin zo in te richten en te beplanten dat we er in de winter optimaal van kunnen genieten. Er zijn genoeg planten, struiken en bomen die ook in de winter sierwaarde hebben. 

diervriendelijk

Natuurlijk gaan ook de vogels, bijen, vlinders en andere beestjes genieten van onze nieuwe voortuin. Naast groen komen er bloemen en vruchten: bessen, bottels, appeltjes... Plezier voor mens en dier. 

ontwerp

De voortuin is in feite een rechthoek met aan de rechterkant en tegen het huis een pad. Rechts van het pad aan de rechterkant ligt dan ook nog een strookje grond. Geen moeilijke hoeken dus, eigenlijk een mooi wit schildersdoek wat wacht om beschilderd te worden. De grote rechthoek heb ik verdeeld in twaalf vierkante van gelijke grootte, daarna ben ik gaan puzzelen: wat waar in welke vierkant. Wat ik voor ogen heb is een soort blokbeplanting van struiken en vaste planten. Hieronder volgen weer een aantal foto's die ik op internet heb gevonden en die de sfeer die ik in de voortuin wil creëren uitstralen: 
Strak gesnoeide blokken met daarvoor lossere grassen. Boompjes en hogere struiken erachter zorgen voor mooi hoogteverschil.  http://robertbroekema.nl/

http://robertbroekema.nl/

Strak tegen elkaar geplante blokken in verschillende tinten groene en van verschillende hoogte met lossere grassen als contrast. https://247green.nl/doen-met-wintergroen/
Dit is allemaal wel veel groen, groener, groenst. Voor de voortuinbeplanting van Hof van Jaantje ga ik op zoek naar wat meer kleur en geur tussen de groene blokken en natuurlijk houd ik jullie hiervan op de hoogte! 
 
Alan Parry

1 opmerking:

  1. Dat gaat helemaal goed komen! Ik ben voor plan D. Heel benieuwd wat je gaat kiezen. Succes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.