zondag 1 januari 2017

Het jaar van de haan

Doortje, augustus 2016
Vannacht zijn we 2017 in geknald - het ging flink tekeer in de buurt - een gloednieuw jaar ligt voor ons. Het jaar van de Haan, volgens de Chinese astrologie . 
Omdat op dit moment terugkijken en plannen maken wel gepast is, las ik vanmorgen de blogberichten van 2016 nog eens door. Het was het jaar waarin een van onze kippen - Betsie - dood ging en we twee maanden daarna twee nieuwe kipjes kregen. Na enige integratiestrubbelingen zijn ze nu helemaal aan elkaar gewend. 



Doortje blijkt een eigenwijs beestje wat regelmatig de ren uit vliegt om lekker te gaan lopen scharrelen in de hof. En dit kleine eigenwijsje is uitgegroeid tot een trots haantje! We dachten het al te zien aan de veren maar nu zij ehm hij ook nog aan het kraaien gaat, tja geen twijfel meer mogelijk, Doortje is Dorus. Hij zet de toon in het jaar van de Haan - Kukelekuuuuu!

Dorus, januari 2017
Dat gescharrel buiten de ren vond ik wel wat eng, zal hij niet de weg op gaan? En hoe reageren de katten hier op? Maar tot nu toe gaat het prima. Dorus blijft in de buurt van de ren en vliegt zelf in en uit. De katten keken in het begin wel verbaasd op, Peppi waagde een aanvalspoging, maar nu kijken ze niet meer op of om als Dorus zijn rondje doet. En nu hoop ik dat Dorus dol is op slakken. 2017 mag dan het jaar van de Haan zijn, 2016 was het jaar van de Slak. Alle trucjes uit de kast getrokken maar uiteindelijk toch maar de ecologische verdelgingskorrels gestrooid. 


Officieel was 2016 het jaar van de boon (peulvruchten), we hebben dit bonenjaar op tweede kerstdag feestelijk afgesloten met een heerlijk bonenschotel uit de oven. Geen doorsnee kerstdiner maar wel eentje waar iedereen van zat te smullen. 

In de pluktuin
Nieuw in Hof van Jaantje was de pluktuin, een deel van de tuin waar ik lekker mijn gang kan gaan met allerlei planten voor gezellige boeketten. Voor komend jaar heb ik al een verlanglijstje klaar liggen van planten die ik daar wil zaaien: zonnebloemen, leeuwenbekjes, cosmos, kantbloem, amarant, anjers.....tuintje zal snel vol zijn! 

Ook de hommels en bijen waren blij met de pluktuin.
Genieten was het van het komen en gaan van de hommels, bijen en andere insecten. Die hommels en bijen lijken allemaal op elkaar maar als je goed kijkt, zie je dat er heel veel soorten zijn. Daar zou ik wel eens wat meer van willen weten, mooie uitdaging voor 2017: bij-leren.

Naast de strijd tegen de slak was er natuurlijk ook de eeuwige strijd tegen het onkruid. Voor een deel heb ik daar een succes behaald: in de pluktuin heb ik lavameel aan de grond toegevoegd waardoor de heermoes (paardenstaarten) voor een groot deel zijn verdwenen. Heel blij mee natuurlijk. Afgelopen week werden er drie zware dozen bezorgd met daarin 20 kilo lavagruis, er is nog heel wat heermoes om tegen te vechten. 

Een deel van de heermoes droogde en verwerkte ik in een eigen theemengsel van kruiden en rooibos. Een wintervoorraad schreef ik. Nou, de winter is nog maar net begonnen en de thee is al op! Dus, voornemen voor dit jaar: meer kruiden plukken en drogen. Lees het blog: Thee uit de tuin

Zolang het buiten winters is, is er genoeg tijd om plannen te maken voor een mooi nieuw tuinseizoen.  






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.