zaterdag 11 maart 2017

Brandneteloogst



Vandaag zomaar weer eens de hele dag in de tuin bezig geweest, heerlijk! Beetje zon met sluierbewolking maar gewoon heel aangenaam weer om buiten te zijn. Eerste klusje: brandnetels plukken. In een rommelhoekje mogen ze hun gang gaan, de brandnetels, en daar gaan we dit jaar eens even goed gebruik van maken. Supergezond namelijk deze netelige planten: boordevol vitamine A en C, ijzer, kalk, magnesium, kalium, mangaan en calcium. Brandnetels hebben een zuiverende werking, weg dus met al de afvalstoffen die zich in de winter in ons lichaam hebben opgehoopt. 
Met huishoudhandschoenen aan plukte ik de topjes van de brandnetelplanten die nu nog maar net aan het uitlopen zijn. Wassen en dan laten drogen, voor mijn eigen voorraadje brandnetelthee.


Op een van de bladtoppen van de brandnetel zat een groene rups, na enig speurwerk op de site van vlindernet, ontdekte ik dat het gaat om een rups van de agaatvlinder - een nachtvlinder. De brandnetel is een plant die bij verschillende vlinders als waardplant geliefd is. Waardplanten vormen als rupsenvoedsel een onmisbare schakel voor de ontwikkeling van eitje tot vlinder. Dit is ook de reden dat ik de brandnetel niet weggehaald heb uit de tuin. Had er alleen nog nooit aan gedacht om er voor mezelf van te oogsten. 


Deze schoonheid zag ik 's middags rondfladderen: de gehakkelde aurelia. Goed herkenbaar door de 'hapjes' uit de vleugels. Even bleef de vlinder rusten in het zonnetje en kon ik deze foto maken. Deze vlinder overwintert en zoekt hiervoor een plekje onder afgevallen blad, tussen takkenbossen, in een holle boom of onder een boomwortel. Ook de gehakkelde aurelia gebruikt de brandnetel als waardplant. 
Ondertussen in de voortuin....
In januari vertelde ik al over de voortuin reorganisatie en de nieuwe plannen voor dit stukje van Hof van Jaantje. Inmiddels zijn alle buxushaagjes gerooid, de takken ervan gehakseld en de kluiten afgevoerd naar de milieustraat. Vandaag heb ik de paadjes die er nog lagen weggehaald. De kippen waren er als de kippen bij om de wormen die naar boven kwamen op te peuzelen. Nu ligt er dus een kale vlakte met alleen naar de voordeur en langs de gevel nog een pad van klinkers. 
De volgende stap zal ook weer een flinke klus zijn: met de spitriek de grond los maken en zoveel mogelijk wortels van de heermoes verwijderen. Daarna ga ik lavagruis en compost door de grond werken, dit is zeer voedzaam en daar houdt de heermoes niet van. 


Gisteren stond ik te juichen in het kippenhok: hoera het eerste ei is gelegd! Vandaag ging dit ei in het koekjesdeeg. Lekker een vers gebakken, knapperig koekje op het bankje in de zon. 


6 opmerkingen:

  1. Brandnetels zijn een gezondplantje.
    De garnalen in het aquarium eten ook graag de topje van de jonge brandnetel.
    Ik lees je blog altijd met veel plezier, het zijn de kleine dingen in de natuur waar je steeds met volle verwondering over schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt een geweldige blog je ziet de kleine plantjes en diertjes, het blijft genieten van de natuur door jou ogen beschreven.
    Brandnetels zijn bruikbaar en hele nuttige plantjes.
    In ons aquarium zitten garnalen en die lusten heel erg graag de Jonge blaadjes van de brandnetel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het compliment Lies. Grappig dat garnalen brandnetels lusten!

      Verwijderen
  3. Tot mijn spijt moet ik bekennen dat alle brandnetels in de kliko zijn verhuisd! Ik zal al die vitamine moeten ontberen. Gelukkig schijnt de zon, krijg ik nog wat D. Ik ben zo benieuwd naar het ontwerp van je voortuin, doorwerken jij. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik houd de spanning er wel in hè! Het plan is op papier bijna rond maar omdat ik pas in de herfst wil gaan inplanten, heb ik er even geen haast mee. Het was heerlijk buitenspeelweer dit weekend.

      Verwijderen
  4. Tot mijn spijt moet ik bekennen dat alle brandnetels in de kliko zijn verhuisd! Ik zal al die vitamine moeten ontberen. Gelukkig schijnt de zon, krijg ik nog wat D. Ik ben zo benieuwd naar het ontwerp van je voortuin, doorwerken jij. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.