zondag 26 november 2017

Het regent......zaadjes!


Amaranthus hypochondriacus
In de pluktuin zaaide ik afgelopen jaar deze mooie, dieprode amarant. De fluwelige trossen staan natuurlijk prachtig in de vaas, tussen de Dahlia's bijvoorbeeld. "Je kunt de zaden eten", reageerde een trouwe volger op Facebook toen ik een foto van de amarant plaatste. Ja pfff eten, die piepkleine zaadjes? Daar ga ik toch niet aan beginnen, dacht ik in eerste instantie. Maar ja, ik werd natuurlijk wel nieuwsgierig: hoe kun je die zaden dan eten? Koken, roerbakken, gekiemd of rauw? Op internet vind ik van alles, je kunt amarant o.a. poffen en koken, meebakken in brood en koek. Ook kan het blad genuttigd worden, de smaak wordt omschreven als spinazie-achtig. Ik lees dat de zaden een beetje papperig worden bij het koken, dat trekt me niet aan al zijn ze nog zo gezond. Op deze site wordt het omschreven als 'een soort bruine gloep', zie dat maar eens te verkopen aan je huisgenoten...Toch zie ik wel de uitdaging om iets met de zaden in de keuken te gaan proberen dus knip ik een aantal gedroogde en inmiddels bruine pluimen af en neem ze mee naar binnen. 



De pluimen zijn nu droog en goudbruin. Ik spreid een krant uit op de tafel en wrijf zachtjes een pluim heen en weer tussen mijn handen, rik tik tik tik, het regent zaadjes. 

Heel veel bruin tot zwart glimmende zaadjes vallen op de krant. 

De resten van de pluimen en de zaden gaan in de zeef. Het meeste kaf blijft al achter in de zeef. 
Na het zeven zitten er nog een heleboel pelletjes tussen het zaad. Door zachtjes te blazen lukt het om 'het kaf van het koren te scheiden'. Uiteindelijk houd ik een kleine jampot met zaadjes over. 
Deze jongen zat ook in een bloempluim verstopt, samen met een heleboel spinnetjes. De rups heb ik in de tuin tussen de bladeren gezet, de spinnetjes waren me te snel af....


In een plastic bakje heb ik een laagje nat keukenpapier gelegd en daarop wat zaden gestrooid. Kijken of ik zo kiemplantjes kan kweken - net als tuinkers zeg maar. Ook heb ik zaden in een potje met water gedaan. Deze laat ik drie uur weken en dan giet ik ze af. Elke dag even spoelen en dan hoop ik zo ook kiemen te kweken. (lees ook: ontkiemen en recepten kiemen)
Natuurlijk houd ik jullie weer op de hoogte van het resultaat. 


1 opmerking:

  1. Ik ben heel benieuwd, maar moet toegeven dat de bloemen me meer aantrekken dan de zaden! Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.