zaterdag 4 november 2017

Nog meer vakken vullen


Een laatste blad van het krentenboompje.
Vorige week vrijdag kreeg ik een telefoontje van de kweker: de bestelling was binnen. Goede planning want ik was die middag vrij dus hup de auto in om de struiken op te halen. De Panda werd nogmaals vol gepropt met groen alleen paste nu wel alles er in één keer in (lees: vakken vullen in de tuin). Nu kon ik de voortuin verder in gaan planten. 





De bestelling bestond uit de volgende struiken 'met kale wortel', dus niet in een pot met aarde; 
Ligustrum vulgare, 
Berberis thunbergii 'Atropurpurea', 
en 
Rosa rugosa 'Moje Hammarberg'. 
Alle drie wat naam betreft een mond vol Latijn maar ik weet zeker dat iedereen ze kent. Laat ik ze even verder aan jullie voorstellen:
Ligustrum vulgare, hier achter de grijsgroene bladeren van de olijfwilg, kilometers haag zijn er aangeplant met deze gewone liguster. Hoewel, meestal wordt de half-wintergroene variant aangeplant: Ligustrum ovalifolium. De 'vulgare' laat wel zijn wat spitsere, donkergroene blad vallen in de winter, hoewel ik hier en daar ook lees dat 'ie in milde winters groen blijft - we zullen zien. Het is een inheemse struik die met sterk ruikende witte bloemtrosjes bloeit, die uitgroeien tot zwarte besjes, geliefd bij de vogels. Ik weet niet zeker of mijn tot blokken gesnoeide liguster zal gaan bloeien, dat zou wel een bonus zijn.
Berberis thunbergii 'Atropurpurea'. De hovenier die bij ons altijd de heg snoeit, was toevallig tegelijkertijd bij de kweker en keek nieuwsgierig in de auto: wat ga je planten? "Berberis?! Hoe verzin je het!" Dit omdat de Berberis, in het Nederlands ook wel zuurbes genoemd, vol zit met de meest irritante stekels in het plantenrijk - op de cactus na dan. Een ramp om de takken na het snoeien op te ruimen. O jee wat heb ik nu weer bedacht... Waarom wilde ik deze prikkebeen in de voortuin? Omdat hij een mooie paarsrode bladkleur heeft en goed in blokken te snoeien is. En onverwoestbaar. Gewoon handschoenen aan en gaan. En zo ziet de berberis er uit met blad:

Zie je wel dat je 'm al kende, hij is in elk gemeenteplantsoen te vinden. De berberis bloeit met kleine gele bloemetjes die zwaar naar honing geuren en insecten aantrekken, vervolgens verschijnen er ovale, rode besjes die zeer in de smaak vallen bij kleine vogels.
En dan nummer drie van de kale wortelstruiken: Rosa rugosa 'Moje Hammarberg':

Deze foto komt van internet want wat ik heb geplant zijn kale stekelige takjes met een bos wortels. "Zet je nou dode takken in de tuin?" vroeg de buurman. Nee, er zit heus wel leven in en ik ga me de hele winter verheugen op deze prachtige bloemen. Rosa rugosa is de zogenaamde bottelroos. Als kind plukten we de bottels, knepen ze open en wreven de zaden bij iemand in zijn nek: jeuk! 
Tja de harige zaden zijn nou niet het meest aantrekkelijke deel maar de bottels zitten wel boordevol vitamine C, voor bijvoorbeeld Roosvicee, ja dat kenden we als kind ook - de wat drabbige roodoranje siroop. Drie vakken heb ik gevuld met deze roos, voor de kleur en de geur en als toegift bottels in de herfst. Ook weer aantrekkelijk voor insecten en vogels. Na al dit plantwerk was het tijd om de tuinslang  uit te rollen en alles heel goed water te geven - ook al was er regen op komst. Deze struiken met kale wortel moeten goed water krijgen om aan te slaan. Klus geklaard, voortuin klaar! Nou....eh... bijna dan. De bestrating behoeft nog enige aandacht en dan is er nog een strookje grond half van ons, half van de buren wat we gezamenlijk in willen gaan planten. Maar daar staat aan de buurkant nog een weerbarstige bamboekluit in die niet van wijken wil weten. 



2 opmerkingen:

  1. Maar die prachtige roos ga je toch niet in vakken snoeien hoop ik?! Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.