zaterdag 18 november 2017

Tuinklussen in november

Ik zag de bui al hangen - letterlijk en figuurlijk - de weerapp beloofde niet veel goeds voor dit weekend. Wolkjes met streepjes regen van zaterdag tot en met... nou ja bijna een hele week. Maar viel dat even mee, vandaag de hele dag droog en zelfs af en toe zon. Dus hup. de tuin in want het mag dan half november zijn, er is nog wel een en ander te doen. Allereerst moesten de dahlia's de grond uit. Wat hebben ze lang gebloeid, twee weken geleden plukte ik de laatste bloemen. In de natte, koude klei overleven ze de winter niet - de knollen zullen wegrotten. Ik knipte de stengels af tot zo'n twintig centimeter, vervolgens met de spitriek voorzichtig de knollen uit de grond spitten en de aarde en wormen er af halen. Het duurde niet lang of kip Clara stond er met haar snavel bovenop om de wormen op te eten. Alle dahlia's kregen een label met naam en gingen in een doos met zaagsel naar de garagezolder waar ze gaan overwinteren. De dahliasoort 'Dandy' die ik in het voorjaar zaaide had ook mooie knollen gevormd, deze kan ik volgend jaar dus weer planten. 


Zoveel mooie boeketten geplukt van de verschillende dahlia's in de pluktuin. De dieprode is 'Arabian night', de paars/witte de 'Dandy'-dahlia die ik zaaide. De oranje en fuchsiakleurige dahlia's zijn beide 'Bisshops Children'. Deze heb ik een paar jaar geleden uit zaad opgekweekt.
Nu ik toch met zaagsel bezig was, gelijk het kippenhok maar schoongemaakt. Het werd echt een klusjes-zaterdag: afdekzeil over de tuintafel vastbinden, kastanjebladeren opvegen en op de bladhoop gooien, rondje grasmaaien met mijn fijne snoerloze rode 'ferrari' (zal ook wel zo'n beetje de laatste keer zijn dit jaar). 

Vanaf de hoogste trede van de huishoudtrap met rekken en strekken zoveel mogelijk vijgen uit de boom geplukt. De nieuwe vruchten zie je als kleine knoppen al aan de takken zitten. Om ze goed te laten ontwikkelen moeten de oude vruchten er nu allemaal af. Een schaaltje met rijpe vijgen eraf kunnen halen, lekker! 
Ook geoogst: rettich 'Red Meat'. Ik kocht het zaad in de zomervakantie in een Duitse supermarkt. Zo grappig deze omgekeerde kleuren radijssoort. En lekker, minder scherp dan radijs maar wel de bekende frisse smaak. Fijn zeg, zo lekker buiten bezig zijn maar nu werd het toch wat koud en tijd om binnen nog een aantal klusjes te doen - iets met een strijkijzer, stofzuiger, poetsdoek.... 





2 opmerkingen:

  1. Ik laat de dahlia's gewoon in de grond zitten. Lekker onverantwoord!! Geen plaats in huis is de reden Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja tuinieren is keuzes maken. Overleven ze het ook wel eens? Groetjes, Arina

      Verwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.