zaterdag 2 mei 2015

Het voordeel van onkruid

Op mijn knieën, gewapend met een aardappelschilmesje, beweeg ik me langzaam over het tuinpad voort. Met het mesje schraap ik zaailingen en onkruid uit de voegen. Zo zijn er in de loop der jaren al heel wat mesjes tot op het handvat afgesleten. Ik doe een stukje pad en dan wied ik een stukje van de border ernaast. De grond is kurkdroog, buitje regen is heel welkom. Dat komt wel goed want morgen is er negentig procent kans op neerslag en daarna ook nog wel wat buien. Jammer voor de mensen die graag naar het bevrijdingsfestival gaan of vakantie hebben (wij!) maar voor de tuin, graag! Zo mijn theepauze is om - aardbeimunt met citroenmelisse uit eigen tuin - ik ga weer op de knietjes. 

Aardappelschilmesje nummer ...?

Voordeel van deze manier van onkruid bestrijden is dat je er letterlijk met je neus bovenop zit. Je ziet elk stukje van de border van heel dichtbij, zaailingen die opkomen, een slakkenspoor, bloemen die vaak ook nog heerlijk geuren, jong blad in frisgroene tinten. Hof van Jaantje vanaf kniehoogte ziet er zo uit: 


Een uurtje later heb ik wel weer een kop thee verdiend, met stukje appeltaart. In het hokje zit ik er van te genieten en lees ondertussen in "Tuinieren met Monty Don". Nou dat zou ik wel willen, tuinieren met deze fantastische tuinman, bekend van het BBC-programma Gardeners' World. Van mij mag hij een poosje langskomen hoor, kunnen we samen wieden. Van Monty hoeft de tuin niet honderd procent onkruidvrij te zijn:

"Als ze niet tussen de groenten of in de border staan, kunnen onkruiden in de biologische tuin hun eigen nut hebben. Veel onkruidbloemen zijn een belangrijke voedselbron voor predatoren (dieren die zich voeden met andere dieren), zoals wespen en zweefvliegen, die plaagdieren als bladluizen bestrijden. Uitgestrekte landbouwgronden worden vandaag de dag geplaagd door insecten die normaal gesproken door predatoren zouden zijn bestreden. Dat komt doordat er zolang zoveel onkruidbestrijdingsmiddelen zijn gebruikt, dat er geen waardplanten meer zijn om de predatoren te lokken. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel waarbij steeds meer insecticiden worden ingezet. Ook als u onkruidverdelgers in de tuin gebruikt gebeurt ongeveer hetzelfde. Een gezonde tuin heeft een aantal bloeiende onkruiden nodig om zijn biodiversiteit in stand te houden." (uit Tuinieren met Monty Don. Het boek is niet meer te koop, tenzij je het ergens tweedehands op de kop kunt tikken. Ik heb het uit de bibliotheek)


Scharrelmix
Hier en daar een paardenbloem bijv. in het gazon is dus best oké! Bedankt Monty! Er is nog heel wat te lezen in dit dikke boek met nuttige informatie voor de tuinier, maar nu eerst weer op de knieën. 
Een uur later zijn het stuk pad en de border onkruidvrij en staat er weer een emmer vol scharrelmix voor de kippen. Onderweg ook nog wat slakken gevangen die de eerste gaten alweer in de hosta hebben gegeten. Nu genoeg op de knieën gezeten, het gereedschap gaat in de schuur en ik ga lekker zitten, genieten van de tuin en me nog een beetje verdiepen in het tuinboek van Monty. 

Ontsnappingspoging 


Eerst de lekkerste hapjes eruit zoeken: de slakken! 

Alba gaat geconcentreerd te werk.

Minituin tussen de voegen
Ik heb de maand april van grasmaand maar omgedoopt naar tulpenmaand, zoveel tulpen in bloei en ook zoveel foto's ervan gemaakt. 
Heb ze op een rijtje gezet in dit youtubefilmpje: tulpenmaand

Monty Don (en zijn collega's) aan het werk zien? De laatste aflevering van Gardeners' World en ook heel veel oudere uitzendingen vind je op Youtube

Reacties op dit blog zijn van harte welkom. Je kunt ze hieronder schrijven of via  facebook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.