zondag 10 mei 2015

Uit de bol gaan 2


Zij nam een foto van hem, hij neemt nu een foto van haar (en ik stiekem van hem).
Een heerlijk midweekje weg geweest van huis en hof. Verbazend hoe groot het verschil was in de tuin tussen maandag, de dag van vertrek, en vrijdag toen we weer thuis kwamen! "Als we thuis komen, bloeit de blauwe regen." zei ik tegen manlief toen we wegreden. En jawel, prachtige blauwe trossen bungelen over de schutting en ze geuren ook nog eens verrukkelijk. Nu had ik april al uitgeroepen tot tulpenmaand, in mei mogen ze er ook nog steeds zijn. In Hof van Jaantje bloeien er nog paar roze en paarse maar in de Keukenhof was het nog volop genieten van tulpen. Ja, we gingen naar de Keukenhof en o wat heb ik daar genoten. Van de bloemen maar toch ook van al die mensen die daar de gekste capriolen uithaalden om elkaar of zichzelf tussen de tulpen op de foto te zetten. We waren er vroeg, half negen, en toen was het nog heerlijk rustig. In de ochtendzon kuierden we langs de borders en maakte ik de eerste foto's. De tuinmannen deden hun rondje met kruiwagen, bezem en hark. Raapten afgewaaide takken van het gras, haalden verdorde bloemen weg, rookten een peukje en hielden werkoverleg. Het park zag er aan het eind van het seizoen nog piekfijn uit. De eerste bus 'Japanners' was inmiddels gearriveerd en poseerden geduldig om de beurt tussen de tulpen, in de verte klonk het draaiorgel. Zo werd het langzaam wat drukker in het park. 

8.40 uur - werkoverleg

 Inspiratie opdoen 

Ik heb veel foto's genomen van de borders met gemengde beplanting: verschillende tulpensoorten door elkaar aangevuld met andere bolgewassen. Inspiratie opdoen voor Hof van Jaantje. Voor de vakantie had ik al een middagje zitten evalueren en fantaseren, hoe stonden de bloembollen er dit jaar bij, wat moet er anders, welke bollen wil ik er bij? (veel!) Vooral in de roze border moet het anders; daar staan tulpen in verschillende roze en paarse tinten samen met de witte tulp Purissima en daartussen witte narcissen. Op zich niets mis mee, roze, paars en wit gaan prima samen, maar het wit was te hard waardoor de andere kleuren wegvielen in het geheel. Op de volgende Keukenhof-foto's het effect van wit in de border: 

Op deze foto zie je goed hoe hard wit overkomt tussen de overige warme kleuren. Haar jasje kleurt overigens prachtig bij de gele tulpen :-)

Rood/paars met witte stippen. De paarse tulpen vallen een beetje in het niet. Zachtroze zou hier een mooi alternatief zijn voor wit.


Zonder wit: paars en oranje naast elkaar, een combinatie die ik niet snel zal maken maar het geeft wel een mooi warm effect. 
Daar bij die molen...Ook weer paars en oranje, nu ook nog felrood erbij. Het groen van de vaste planten (Geranium, Euphorbia) blust het mooier dan wit zou doen. 


Roze/paars met blauw van anemoon en blauwe druifjes en een snufje wit. Die witte tulpen kun je gerust weglaten. 


Hier is het andersom: wit in de hoofdrol met rode tulpenstippen. Mooi! De klokjesstaarten: Fritillaria persica 'Ivory Bells'. 
De witte tulpen in Hof van Jaantje hebben nu een blauw strikje gekregen zodat ik ze straks bij het rooien kan herkennen en apart kan houden. Ze krijgen hun eigen plekje in een andere border, samen met de witte narcissen. De paarse en roze tulpen ga ik aanvullen met meer roze soorten en de donkere tulp 'Queen of night', ik zie het al helemaal voor me.  De border met gele en rode tulpen was helemaal naar mijn zin, daar mogen er gewoon nog veel meer van komen. Dat wordt dus weer sparen, gelukkig zijn ze niet meer zo duur als in de Gouden Eeuw toen je tussen de drieduizend en vierduizend gulden neer moest tellen voor een tulpenbol. 


Zo was het in Hof van Jaantje: de paarse en roze tulpen komen niet boven het witte geweld uit. 
Tot slot nog een paar foto's uit de Keukenhof, gewoon omdat ze leuk zijn. 

Huh? wat zie ik nu....?

Al die bollen, je wordt er vanzelf vrolijk van. 


Koppen snellen zodat alle voeding naar de bol gaat en er volgend voorjaar weer prachtige tulpen uit groeien en bloeien. 


1 opmerking:

  1. Leuk stuk Arina, goed idee met dat lintje.... De bijna zwarte heb ik ook, is inderdaad een beauty en mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.