maandag 18 november 2013

Tevreden

'Iemand met groene vingers aanvaardt dat een tuin nooit af is, en dat hij misschien de natuur kan temmen, maar dat zijn heerschappij maar tijdelijk is. (Michael Pollan, Mijn tweede natuur, 1997) 
Nooit klaar, nooit af, nooit tevreden? Nou dat laatste niet hoor. Ik ben heel gelukkig met en in onze tuin waarover ik nu zo'n zeven jaar heers. Wat is dat dan, de tijdelijke heerschappij van een tuinbezitter? Het is orde scheppen in de natuurlijke chaos, kijken hoe het groeit, ingrijpen als het te groot of te veel wordt en tevreden achterover leunen in de zomerzon om te genieten van het resultaat. Maar nooit klaar dus want er gaat wel eens wat dood of het groeit toch niet zo als je had gedacht. De zonnehoeden krijgen bijvoorbeeld roze bloemen in plaats van geel en tsja, dat kleurt niet in een blauw/gele border dus die moeten worden verplant. De heerschappij van de tuinbezitter vraagt geduld, heel veel geduld. 
Wachten tot het weer voorjaar is, de eerste sprietjes uit de aarde kijken. Bakjes vullen met aarde, zaadjes erin en weer wachten tot het gaat groeien. Dan met engelengeduld die piepkleine plantjes verspenen in potjes en weer wachten tot het groot genoeg is om in de tuin te zetten. En dan maar hopen dat het goed gaat groeien, niet opgevreten wordt door de slakken of uitgegraven door de katten. 

Een tuin is dus nooit af en nu de winter er aan komt, krijgen de tuiniers weer volop de tijd om plannen te maken voor het nieuwe tuinseizoen. Bij mij in de tuin wil ik in het voorjaar ook weer het een en ander gaan veranderen. Dus pak ik mijn tuinboeken en -tijdschriften erbij en ga lekker zitten bladeren om ideeën op te doen. En dan lekker wegdromen over hoe het er in het voorjaar weer uit zal zien. 


Voorlopig heerst de herfst in de tuin. Dat levert nog steeds mooie plaatjes op. Hoe kan het toch dat het siergras precies dezelfde kleuren heeft als de Sedum met een geel verkleurd blad van Persicaria? Dat kan je toch zelf nooit bedenken? Cadeautje van de natuur. 


De mooie kleuren van de herfst. 



Blad van de kogeldistel 

Perfecte combinatie van bruin en grijstinten. 

Het boek 'Mijn tweede natuur' van Michael Pollan heb ik besteld bij de bib, ben benieuwd wat voor wijze uitspraken hij nog meer doet over de tuin en het tuinieren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.