woensdag 26 maart 2014

Maart roert zijn staart

maart 2013 

Maart 2013 heb ik welgeteld 4 foto's genomen in de tuin. Wat een verschil met dit jaar! In mapje 'tuin mrt 2014' zitten al 51 foto's. Bijvoorbeeld van de helleborus die vorig jaar nog tot z'n knietjes in de sneeuw stond te kleumen en dit jaar half februari al uitbundig bloeide. Prachtig als 's morgens vroeg het zonnetje door de tere blaadjes schijnt, daar ga ik even voor door de knieën. 






maart 2014
Het zijn nu vooral de bollen die bloeien: narcissen, hyacinten en blauwe druifjes. De tulpen beginnen ook voorzichtig te kleuren. Ieder jaar neem ik me voor om in het najaar bollen in de tuin te planten, maar het komt er nooit van. Sta ik voor het rek met bollen in het tuincentrum en vind ik het allemaal erg duur. Voor een beetje leuk keukenhof-effect heb je heel wat bollen nodig. Wat nu in de tuin staat is beetje bij beetje verzameld. Ik koop in de winter potjes met narcissen, blauwe druifjes en hyacinten en plant ze als ze binnen uitgebloeid zijn in de tuin. Blauwe druifjes zaaien zichzelf ook nog eens uit, daar krijg je er vanzelf steeds meer van.  Hyacinten worden in de tuin wat eleganter dan binnen in de pot. Hebben ze binnen nog model pleeborstel, buiten wordt het wat ranker en slanker. En ze geuren er niet minder om, heerlijk. 


Voor deze foto lag ik plat op mijn buik op het terras. Hyacint met longkruid. 
Ik schreef het al eerder, maak je tuin niet te netjes. Op de site van Vroege Vogels staat het ook: "Blijf van je tuin af.": 
Tip: probeer je te beheersen. Haal niet meteen alle dode bladeren en afgestorven plantenresten uit de tuin. Hier zitten nog allerlei kleine insecten en bodemdiertjes in, onder en tussen. Bovendien is het ook materiaal voor vogels om hun nesten mee te bouwen. Juist kleine takjes, mosjes, en kleine strootjes zijn ideaal nestmateriaal voor merels, mezen, huismussen, maar ook voor vinken, groenlingen, heggenmussen en winterkoninkjes." 

op en top voorjaar
Het is nu nog wat frisjes, maar de temperaturen gaan weer omhoog, dit weekend kunnen we prachtig lenteweer verwachten. Gelukkig hebben we de afgelopen dagen wel een paar buien gehad, de tuin kan niet zonder. Dat wordt dus genieten de laatste dagen van maart. En voor de komende maand: april doet wat 'ie wil, ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.