dinsdag 1 april 2014

Buurman! Doe normaal! Kappen nou!

Familie kun je niet kiezen, en dat zou ik ook niet willen want ik heb een heel fijne familie, maar op het fenomeen buren heb je ook bar weinig invloed. Je zou een poosje moeten kunnen proefwonen om te weten welke mensen er rond je toekomstige woning huizen. Eigenlijk hebben wij helemaal niet zoveel te klagen hoor, aan de ene kant naast ons wonen heel lieve buren en aan de andere kant niemand, maar áchter ons... achter de heg schuilt het kwaad, dat klinkt heel zwaar maar je moet het eens horen grommen daar. De achterburen hebben terriërs. Van het vechtlustige soort. Het gromt en bromt alsof er heel wat verslonden wordt, toen onze jongste kater Peppi een tijdje niet op kwam dagen dacht ik, hij zal toch niet ten prooi gevallen zijn aan de buurhond. Maar Peppi kwam weer vrolijk en ongeschonden thuis en het gegrom hield aan. 

Onze Spikey is niet onder de indruk.
Het hondengegrom, daar valt nog mee te leven maar zo'n hond moet ook opgevoed worden, en zo hoor je op een mooie lentedag van vroeg tot laat: Spikey! Spike! Doe normaal! Spike! Kappen nou! Spij-hijk...... 
Onze kater Spikey (die naam had hij al in het asiel, we vonden het altijd al een hondennaam) keek in het begin verstrooid op, riep iemand mij? 
Onze achterbuurman heeft geen heg maar snoeit graag, onze heg welteverstaan. Tenminste, we dachten dat het onze heg was. Op een mooie dag in mei vorig jaar stapte ik de tuin in en zag tot mijn grote schrik dat de buurman de heg rigoureus aan het snoeien was, ongeveer een derde eraf. Hij keek niet op of om, ik schraapte m'n keel eens en zei: "Wat dacht je, het moet maar eens gebeuren?"
Buurman: "mompeldemompel." Ik: "Ga je het helemaal zo kort doen?" Buurman: "mompeldemom d'r komt een nieuwe schutting dus mompeldemom..." 

Ik zei nog zo, niet te kort...

Na enig onderzoek door Arie die wat meer dan gemompel uit de buurman kon krijgen, bleek dat hij het stuk tot zijn garage ging kortwieken, daar een schutting tegen de haag ging plakken en de rest liet hij dan wel wat langer. "Ach" zei buurvrouw, "die blaadjes groeien wel weer aan hoor". We weten nu ook dat het niet onze heg is maar onze gedeelde heg, kan goed zijn maar dan nog is een beetje overleg over de verzorging van onze heg wel op zijn plaats. 

Buurman zet ook graag zijn radio aan in de garage, met de deuren open zodat je het buiten goed hoort. Skyradio. Hoeft niet buurman, ik luister liever naar mijn skyradio: de vogels. Misschien moet ik de buurman eens africhten en heel hard over de heg roepen: Buurman! Doe normaal! Kappen nou! 

Ik heb nog even opgezocht hoe het juridisch zit: 
Welke regels zijn er over schuttingen, heggen en andere erfafscheidingen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.