donderdag 24 april 2014

Rondje tuin

We zijn zo zonder winter het voorjaar in gerold en wat groeit het allemaal hard, het is bijna niet bij te houden. Hé, de pruimenboom staat in bloei. Hé, de pruimenboom is alweer uitgebloeid. De kers bloeit, de kers bloeide, de appel...enz. Met het kleine beetje regen dat er valt groeit alles toch vrij goed, maar een flinke regenbui zou fijn zijn voor de tuin. Bij voorkeur 's nachts natuurlijk. Over regen gesproken, één van mijn favorieten in de tuin bloeit: de blauwe regen. 
Losjes bungelen de lilablauwe trossen over de schutting. En wat ruiken ze heerlijk. Slakken vinden blauwe regen trouwens ook heerlijk. Vind je 's morgens ineens afgeknabbelde bloemtrossen op het terras. Dit jaar was ik er op tijd bij, een paar forse slakken van de takken afgeplukt. 

Boshyacint (Hyacinthoides non-scripta)
met koolwitje.


Blauw is mijn favoriete kleur maar echt blauwe bloemen zijn er niet veel. In het voorjaar is er nog het meest blauw in de tuin te vinden zoals blauwe druifjes, (bos)hyacinten, akelei en irissen. Boshyacinten heb ik volop en het leuke is, je krijgt er vanzelf steeds meer van. Ook in het gras groeien ze heel goed. 

Boshyacint en gewone vogelmelk (Ornithogalum umbellatum). De vogelmelk is ook een bolplant die zichzelf uitzaait en waar je vanzelf een veld vol van krijgt. 
Centaurea montana


Nog een mooie blauwe die nu begint te bloeien is de korenbloem. Deze Centaurea montana is een 'vaste' korenbloem en komt dus ieder jaar weer terug. Lekker uit laten bloeien en ze zaait zichzelf verder uit zonder dat je er echt te veel van krijgt. 

Het blad van Phlomis tuberoza 'Amazone' heeft een mooie spiraalvorm. 

Waar ik nu ook van geniet, zijn alle verschillende bladvormen en -kleuren van de vaste planten die nog niet bloeien. Minstens zo mooi en zeker zo belangrijk als de bloem is het blad. Bloeien doen de meeste planten tenslotte maar een paar weken. 


Het grijs van Artemisia 'Silver queen' naast roodbladige
Penstemon 'Husker red'. 
Veel te zien dus tijdens mijn dagelijkse rondje tuin. Het onkruid groeit trouwens net zo hard dus er is nog een hoop werk te doen. Ik kijk nu vooral uit naar het moment waarop de Iris Germanica gaat bloeien, er is al een donkerpaars puntje bloem te zien. 



Bedauwd akeleiblad, minstens zo sierlijk als de bloemen die nog volgen. 


Tongvaren rolt zich uit. (Asplenium scolopendrium)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.