zondag 4 mei 2014

sla in een wc-rolletje

Het Hof van Jaantje is een bloementuin met een randje kruid en een beetje fruit. Jaantje koopt haar groente bij de supermarkt en hoopt op een rijke oogst uit de volkstuin van meneer. Gisteren kwam meneer thuis met een bos rabarberstelen en twee kropjes sla. Lekker, sla. Vooral sla-uit-eigen-tuin, die is het lekkerst. (klinkt een beetje raar: 'uit eigen tuin', alsof je ook sla 'uit de tuin van de buren' hebt.) De volkstuin ligt op een kwartiertje fietsen van huis, goed te doen maar net iets te ver weg als je ineens zin hebt in sla bij de boterham. Daarom heb ik zelf ook sla gezaaid, snijsla in een kistje. 
Snijsla is niets anders dan jonge slaplantjes die je niet laat uitgroeien tot een krop. Een paar rijtjes is genoeg voor steeds verse oogst. Als je niet te kort afsnijdt, boven het groeipunt, groeit het slaplantje ook weer verder en kan je er nog een of twee keer van oogsten. Ik heb een slamengsel gezaaid, Puur sla mesclun: "Een kleurig babyleaf slamengsel bestaande uit de slasoorten red salad bowl, suzan, wonder der vierjaargetijden en little leprechaun".  
De plantjes zijn nu, na 3 à 4 weken, groot genoeg om van te gaan snijden. 

Niet alleen lekker, ook nog mooi om te zien. 
Een paar van deze jonge plantjes heb ik uit het kistje geschept, zij krijgen wel de kans om uit te groeien tot een krop. Ik heb ze in een wc-rolletje geplant en als ze wat verder uitgegroeid zijn, mag meneer ze uitplanten in de volkstuin. Ze gaan dan met wc-rolletje de grond in, het karton verteert gewoon. 


wc-rolletje inknippen, flapjes omvouwen,
vullen met potgrond, klaar om te planten. 

Dat die tere blaadjes uitgroeien tot een stevige krop, bijzonder. 
Nog een beetje slapjes, net verspeende sla. 
Na het verplanten natuurlijk goed water geven. Ik doe dat met de flessenbroes, een gieterdopje wat je op een gewone limonadefles kan schroeven. Krijg je een mooie fijne straal en ligt de hele boel niet gelijk plat. 




De snijsla heb ik dus in een kistje gezaaid, binnenkant bekleed met plastic (van een lege potgrondzak, lekker stevig). Half gevuld met compost, potgrond er bovenop. In het begin nog een glasplaatje erop omdat het nog wat koud was. In een grote bloempot zaaien kan ook goed. 
Het kistje staat lekker dichtbij de achterdeur voor een snelle oogst. 
In een pot zaaide ik Mesclun Aziatisch, met lekker pittige blaadjes. Ook de slakken zijn er dol op! 
Beide biologische zaadmengsels kocht ik bij De Bolster. Als je zelf geen bestrijdingsmiddelen gebruikt, wil je ook geen zaden waar bestrijdingsmiddelen voor zijn gebruikt! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.