zaterdag 4 april 2015

Geen haast

Een mooie uitspraak van Audrey Hepburn: een tuin aanplanten is geloven in morgen. Je plant of zaait wat en 'morgen' en de dagen erna ga je steeds even kijken, groeit het goed? Komt het al op? Zo keek ik in de winter de bloembollen de grond uit; zie ik daar al een groen puntje tulp? Komen daar al narcissen op? Later: zie ik al bloemknoppen tussen het blad verschijnen? Elke dag loop ik een rondje door de tuin en je zal denken dat er dan weinig nieuws te zien is maar ineens staan de narcissen te bloeien en zie je de puntmutsjes van de blauwe druifjes tussen de groene sprieten verschijnen. Het gevaar is dat je te veel gelooft in morgen en niet ziet wat er vandaag aan moois is. De tulpen staan al een tijdje in de knop, langzaam worden ze dikker en er verschijnt ietsje kleur aan de randen. Maar ze hebben geen haast. Ze wachten geduldig tot het warm genoeg is om te gaan bloeien. In de knop zijn ze al mooi. 


Het waslaagje zorgt voor prachtige waterdruppels 

Beschermd door het blad groeit de knop uit tot bloem.
Een puntje paars. 



De knop verraadt de kleur nog niet.
Mooi golvend blad heeft deze tulp.

Na veel kou en nattigheid afgelopen week, brak vanmiddag de zon door. Heerlijk! Oude broek aan en naar buiten, de tuin in. Moest de heg langs het pad nog snoeien, tussen half maart en half augustus mag dat eigenlijk niet vanwege het broedseizoen maar in deze heg zitten geen nestjes (weet ik zeker). Na het snoeien de grasmaaier gepakt en over het snoeiafval heen gereden, alles mooi versnipperd in de opvangbak en weer een vierkante meter mulch erbij. Daarna ook het gras maar even gemaaid, het ziet er nog een beetje hobbelebobbelig uit zo na de winter. Heb er een paar weken geleden kalk op gestrooid, dat is er nu lekker in geregend en zal binnenkort nog wat mesten dan wordt het weer een mooi groen veldje. Het gras onder de fruitbomen naast het huis ziet er steeds fleuriger uit. In augustus zat ik er een paar uur op mijn knieĆ«n en plantte daar allerlei bolletjes (lees metamorfose). De krokussen zijn er al uitgebloeid, nu bloeien de zachtblauwe 'oude wijfjes' (Ipheion uniflorum) en blauwe druifjes, de tulpen nog in knop. Als ze bloeien, volgen de foto's van dit moois! 

Augustus: bolletje voor bolletje gaan ze de grond in. 
Oude wijfjes - Ipheion uniflorum 

Alle lezers een mooi, fleurig Paasweekend gewenst en je weet, ik hoor graag wat je van dit blog vindt: facebook of mail


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.