zondag 20 december 2015

Echt nep dennengroen


Dennengroen en rozen
Sinds we in ons huidige huis wonen, heb ik geen kerstboom meer in huis gehaald. Er is geen plaats in de huiskamer waar hij zou kunnen staan zonder dat we er tegenaan lopen. Jammer? Beetje. Ik heb een sfeervol alternatief waar ik al jaren tevreden over ben: de guirlande. Elk jaar rol ik zo'n twee weken voor kerst de namaak dennentak-slinger-met-lichtjes uit en hang 'm aan de haakjes die ik jaren geleden voor dit doel in de balk schroefde. Dan de slinger versieren en klaar is Jaantje. Dat versieren doe ik elk jaar weer een beetje anders, gewoon waar ik zin in heb op dat moment. Vorig jaar na de kerst heb ik de lichtsnoer uit de slinger gehaald omdat er heel veel lampjes niet meer brandden. Bij het groenwarenhuis kocht ik in de uitverkoop een leuk ledlichtjessnoer met witte rozen over de lampjes. Die heb ik nu door het groen gevlochten tot een biologisch wonder: dennengroen met rozenbloei. Veel meer was er niet nodig, zag er al gelijk gezellig uit. 

Buiten opruiming gehouden: al het uitgebloeide spul uit de potten op de composthoop gegooid. De geurgeraniums in het platte bakje gezet, beschermd tegen de vorst. Welke vorst? Haha, wat is het warm hè! En dan onder de kastanjeboom een minikerstboompje gezet en zelf nog een soort kerstboom gemaakt van stokken, idee gevonden op Pinterest. Toch nog een echte kerstboompjes, al staan ze dan buiten. 

Stokkenboompje stap 1. De stokken met touw aan elkaar vastbinden. 


Ik vond het leuk om er klimop doorheen te vlechten. Eerst een stuk nat oasis op de aarde gelegd, mos er overheen, klimoptakken in het oasis gestoken en om de takken gevlochten. 

Appeltjes aan de stokkenboom gehangen. Eerst een oogje van ijzerdraad (groen bloemistendraad) maken en dan ophangen met touw. 


Op het mos cupcakes van frietvet met zaden voor de vogels en nog wat sierappeltjes. Bijna klaar, alleen nog lichtjes erin. 


Voor de minikerstboom maakte ik een slinger van sierappeltjes.

Klaar! Gezellig.




Nog meer gefröbel: omdat ik de ledlampjes zo fel vond, heb ik er stukjes tissue omheen gevouwen. Vast gemaakt met van dat groene spul waar je ook corsages mee afwerkt. Nu zijn het net bloemetjes. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.