zondag 13 maart 2016

In de knollentuin

Prachtige knollen van de grootgrutter.
Wat een prachtig weekend en wat een geluk dat ik drie dagen vrij was! Je snapt, Jaantje was in haar knollentuin. 
(knollentuin* in de uitdrukking hij is in zijn knollentuin [hij heeft het echt naar zijn zin] {1678} is ontleend aan het beeld van de haas, vgl. engels to be as happy as a pig in a turnip-field.)
Ja echt, ik voelde me zo blij als een varken in een veld rapen. Dat begon woensdag al toen ik op mijn wekelijkse boodschappenronde prachtige biologische dahliaknollen ontdekte, gewoon bij AH. Twee soorten uitgekozen, een lila pompondahlia 'Stolze von Europa' (Europa's trots, dat belooft wat) en een dieprode semi-cactus dahlia 'Black touch', een zweempje zwart nou oké dan maar. Vrijdag de knollen uit hun zakjes bevrijd en opgepot, netjes een labeltje erbij en zolang op de garagezolder gezet. Na de ijsheiligen - half mei, als er geen kans meer is op nachtvorst - kunnen de dahlia's buiten geplant worden. 


De knollen van de dahlia, net een trosje sigaren. 
Het is de bedoeling dat de dahlia's in de pluktuin komen. Pluktuin in aanleg want deze komt op de plek waar tot vorig jaar nog de blauw-gele border was. (lees ook: op de schop) Deze had ik in het najaar, begin winter, al een heel eind leeg gehaald maar een hele tijd was het te nat om er aan verder te gaan. Dit weekend kon ik er weer aan verder werken en het knapt al aardig op. 

In januari de trellis weggehaald.

Zo en weg is dat rare schuine rek. Nu nog 'even' die struiken eruit.

De lonicera-bol moest ook weg, maar dat viel niet mee! En toen ging het ook nog veel en lang en vaak regenen. 
En kijk, met hulp van oudste zoon is de hoek nu helemaal leeg. De plank ligt in het verlengde van de garage en geeft aan waar de compostbakken (ongeveer) moeten komen. 

Nog zo'n karwei: de rand van kinderkopjes weghalen. Daar heb ik toch ook maar even een sterke man bij ingeschakeld. 

Het nieuwe pluktuinplan weer een beetje aanpassen. 
Het is dus wel even iets meer dan alleen een border leeghalen en bloemetjes zaaien, mijn pluktuinplan. Compostbakken (laten) maken, pad verleggen, klimrekken van betongaas plaatsen, haagjes planten.... Al doende bedacht ik vandaag dat het maar een twee jarenplan moet worden. Als de dahlia's dit jaar de grond maar in kunnen, mooi streven toch? 

Peppi was ook in zijn knollentuin, lekker uit de wind en in de zon. 








1 opmerking:

  1. He Arina, ik was je helemaal uit het oog verloren. Ik zal me eens aanmelden als volger, want ben reuze benieuwd naar je pluktuin. Wat een natte plassen in je tuin. Daar maar geen Dahlia planten. Ik heb mijn Dahlia's in de grond gelaten en hoop dat ze niet zijn bevroren. Succes met het ploeteren. Groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.