zondag 18 september 2016

Kastanjes rapen


Uit de boom gevallen schoonheid.
Ik kan het niet laten, als ik kastanjes zie liggen, moet ik er een oprapen. Zo'n gladde, mahoniebruine bol, net uit de boom gevallen tevoorschijn gekomen uit een grove, stekelige bolster. Op weg van station naar werk kom ik door de Kastanjelaan waar, hoera, ook echt kastanjebomen staan. En vorige week maandag was het zover, de eerste kastanjes lagen op de stoep. Snel bukte ik me en raapte er een op, een mooie dikke. Nog koel en een beetje vochtig van de ochtenddauw. Ik legde hem bij  mijn bureau waar hij natuurlijk al snel zijn glans verloor. Naast de kerk in Kleverskerke, waar ik om de week saxofoon speel in een klezmerbandje, staat ook een kastanje. We stonden na de repetitie nog even te praten, de kastanjes in het gras glommen me tegemoet en tsja, natuurlijk raapte ik er een op. Wat is dat toch met kastanjes, dat kinderen groot en klein ze op willen rapen? We vroegen ons af hoe dat zit met kastanjes bij je dragen, in broek- of jaszak, wat van oudsher gedaan wordt omdat het geneeskrachtig zou zijn - Klazien uut Zalk kwam in ons gesprek ook nog even voorbij, die zou het wel weten. 

Zonder Klazien maar met Google zocht ik op internet naar het geheim van de kastanje. Belangrijk is om onderscheid te maken over welke kastanje we het hebben, namelijk de wilde kastanje, ook wel paardenkastanje genaamd, Latijnse naam: Aesculus hippocastanum. 
De tamme kastanje, zo las ik, behoort tot de beukenfamilie en de Latijnse naam hiervan luidt: Castanea sativa. 

Er is heel veel interessants te lezen over de wilde kastanje, gebruik als wasmiddel bijvoorbeeld, maar ik ging op zoek naar het waarom van kastanjes bij je dragen. (Wie meer wil lezen, onderaan het blog zal ik de links plaatsen zodat je verder kunt klikken en lezen.) 
Een of meerdere kastanjes bij je dragen in de broekzak zou helpen tegen jicht, reumatische klachten, aambeien, stijve spieren, rugpijn. Ondanks dat de kastanjes niet op de plek van de pijn zitten, hebben ze het vermogen door te stralen naar de plek waar de klacht zit. Zou het? Feit is wel dat de kastanje verwerkt wordt in diverse (homeopatische) geneesmiddelen die helpen tegen o.a. aambeien en spataders. In de kastanje zit de stof aescine welke een positief effect heeft op de aderen. 
Nou, een beetje 'oma weet raad' gecombineerd met wetenschap, maar het blijkt dat de kastanje zeker de moeite waard is om op te rapen.  

De kastanjeboom in Hof van Jaantje. Doordat deze boom geknot is, bloeit hij niet en hebben we dus ook geen kastanjes in de herfst. Zoals je ziet staat hij wel heel dicht bij huis, te dichtbij. Maar het is ´s zomers wel een geweldige parasol die ook het huis voor een gedeelte koel houdt. Vier jaar na het knotten, reiken de takken alweer tot de dakgoot. In de winter kan de boom weer geknot worden. 

Januari 2013, de boom wordt geknot. Geen klusje om zelf te doen! Hiervoor schakelen we een vakkundige hovenier in. 


Meer lezen over de kastanje:

1 opmerking:

  1. Ik heb die onbedwingbare behoefte ook. Misschien zit dit verzamelen van noten en vruchten wel in het dna van de vrouw. kastanje in je zak, het herinnert me aan de boom waar ik hem onder vond. Als het nu ook helpt tegen pijntjes, extra bonus. Doorgaan met rapen dan maar. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.