maandag 17 april 2017

Drukte in de hof

Tweede paasdag en eindelijk regent het - een beetje. Fijn voor de tuin, het was wel erg droog aan het worden. Nu is dat aan de planten niet te zien, alles groeit en bloeit dat het een lieve lust is. Maar afgelopen weken heb ik een en ander gezaaid in de pluktuin en dat heeft wel een buitje nodig. 
April en mei zijn de maanden om bloemen en de meeste groenten te zaaien. De grond is voldoende opgewarmd voor het zaad om te kunnen ontkiemen. Dat zie je vooral aan al het onkruid wat nu weer gaat groeien, tja ook die zaden ontkiemen nu. Een drukke tijd dus voor de tuinier. Zaaien en wieden, wieden en zaaien. 

Niet alleen de tuinier heeft zijn handen vol aan het werk, ook de dieren zijn in het voorjaar druk, druk, druk. In de tuin zie ik vogels af en aan vliegen. 


Terwijl ik op mijn hurken in de kruidentuin citroenmelisse zat te snijden, landde er een pimpelmeesje op het touw waarmee een theekopje met vogelvoer aan de tak van de appelboom hangt. Ik dacht, die gaat nog even lekker een hapje eten, maar nee, met zijn snaveltje plukte hij fijne draadjes uit het touw. Met zijn snavel vol vloog hij de kastanjeboom in. 

Pimpelmees verzamelt nestmateriaal, hier hondenhaar. Kan me wel voorstellen dat het een knus, zacht nestje wordt. (foto: Margaret the Novice)

Ook de koolmees zien we dagelijks druk doende in de tuin. De pimpelmees zie ik niet zo vaak, ik hoop dat het goed gaat met zijn/haar nest met eitjes zodat we dit schattige vogeltje ook wat meer gaan zien. 
Tot onze grote verbazing liep er afgelopen week een mannetjesfazant over het grasveld te paraderen. Die was duidelijk verdwaald. Het lukte niet om er een foto van te maken - hij schrok zich naar en de vogel was gevlogen. 
Met onze eigen gevederde vriend en vriendinnen gaat het ook uitstekend. Dagelijks scharrelen ze door de hof en helpen mij met het onderhoud. Ze houden het gras kort (plaatselijk), eten slakken (hoera!) en ook onkruid gaat met smaak naar binnen. Ik moet ze nog wel afleren om net geplante stekjes gelijk weer uit te graven.











1 opmerking:

  1. Top die scharrelkippen! Wat die een slakken eten. Geweldig. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.