woensdag 1 april 2020

Vergeet diamanten, geef mij maar planten!


'Diamonds are a girls best friend', dat zong Marilyn Monroe in 1953, maar ik houd niet zo van die glimmers - geef mij maar planten! Dinsdag reden we met een aanhangwagentje naar de kweker om mijn bestelling op te halen; kisten vol vaste planten - allemaal voor onze tuin. Eindelijk is het tijd om de borders in te gaan planten. Vorig jaar april/mei werd de tuin aangelegd maar de beplanting moest nog even wachten. Afgelopen winter maakte ik het beplantingsplan, twee weken geleden ging ik met mijn bestellijst naar de kwekerij en nu stonden dan eindelijk de planten klaar om in de grond te gaan. Het beplantingsplan uitgeprint mee naar buiten, en dan kijken of wat ik op papier heb bedacht ook in het echt goed uitpakt. 
Beplantingsplan van een border in de voortuin, 3.60 bij 3.60 meter. Er staan al twee sierappels in (Malus, lees: geluk op vrijdag de dertiende) en ik heb er een kruidenhoekje gemaakt. Nu dus nog de planten erbij. 
Het ruitenpatroon van papier met bamboestokken nagemaakt voor houvast - het vergt wat ruimtelijk inzicht, net als kaart lezen. De planten die er al staan zijn eenjarigen uit de bloemenrand (lees: pretpakket) die zich hebben uitgezaaid, ze mogen blijven. 
En dan alle planten volgens het plan verdelen in de vakken. Hier en daar toch nog wat geschoven maar in grote lijnen was wat ik op papier had bedacht een goed plan. 
En dan: kuiltje graven, plantje uit de pot, wortels beetje los peuteren, in het plantgat zetten, plantgat dicht maken. En dat zo'n vijfentachtig keer. Wel lekker in het zonnetje! Met de tuinslang alles lekker water gegeven en nu: groeien maar! Met deze border wil ik een bloemenweide imiteren, ik heb planten gekozen die er natuurlijk uitzien en aantrekkelijk zijn voor insecten:


Linksboven: Geum 'Fire Opal' (nagelkruid), lekker een oranje toef in de verder voornamelijk blauw en witte beplanting.
Rechtsboven: Geranium pratense (beemd-ooievaarsbek), een wat hogere soort 50-70 cm. die van nature in Nederland voorkomt. 
Midden links: Aster 'Monte Cassino' een herfstaster met heel fijne bloemetjes.
Midden rechts: Eryngium planum 'Blauer Zwerg' (blauwe kruisdistel).
Linksonder: Geranium 'Johnson Blue', een lagere ooievaarsbek, leuk voor de rand van de border. Na de bloei is het een mooie bladplant die in de herfst prachtig verkleurd. 
Rechtsonder: Kalimeris incisa (wordt wel zomeraster genoemd, is een aan de aster verwante plant uit Japan). Bloeit met kleine margrietjes, een mooie, stevige plant waar je de hele zomer plezier van hebt. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.