zondag 5 juli 2015

Stekelig bericht


Sorry voor alle mensen die langs de kant van de weg staan bij de tour de France, en de wielrenners en voor alle mensen die om andere redenen vandaag ook nog zonnig of tenminste droog weer wilden maar - ik ben blij want het regent! Het is gewoon raar om binnen te zitten, met katten naast me op de bank. Alleen Peppi is nog ergens buiten maar die is nog jong en heeft zo zijn verstopplekjes. Pas kreeg ik een regenmeter cadeau dus we zullen eens zien hoeveel millimeter deze zondagse bui gaat opleveren. Voor de tuin is iedere druppel een zegen.

Na een ontzettend warme dag zat ik dinsdagavond in de schaduw lekker in de ligstoel uit te puffen toen ik langs de rand van de border wat zag bewegen: een egel! Voorzichtig sloop ik wat dichterbij en met mijn mobieltje nam ik een foto, die had ik alvast. Dan snel naar binnen voor het fototoestel. Het egeltje was inmiddels in de vijver gekropen en scharrelde rond in het ondiepe gedeelte. Hij (of zij) bleek helemaal niet schuw en ik kon rustig foto's en filmpjes maken. Op z'n gemak dronk hij wat water en deed een rondje vijver. Aan de andere kant klom hij er weer uit en snuffelde wat rond bij de vogeldrinkschaal. Ik zat op het pad ademloos toe te kijken en zo kwam het beestje aantrippelen, wat aan mijn arm snuffelen en onder mijn benen door liep hij het hokje in. Daar scharrelde hij wat tussen het hout en de takken die daar liggen om de vuurkorf op te stoken. Ten slotte vond hij tussen de bloempotten wat hij zocht: lekkere malse slakken die met smaak en kraak opgegeten werden. Daarna ging de tocht verder tussen de planten in de border, vanaf de ligstoel zag ik hem nog een paar keer. Een bijzondere ontmoeting omdat egels toch meestal in de schemering pas te voorschijn komen. Egels die overdag rondlopen zijn vaak ziek, kreeg ik als reactie toen ik een paar foto's op facebook had gezet. Maar dit beestje maakte een bijzonder fitte indruk. Een andere reactie was dat dit waarschijnlijk een egeltje was dat in de opvang heeft gezeten omdat hij absoluut niet schuw was. 

De filmpjes van de egel in Hof van Jaantje: 
Drinken uit de vijver. Een egel kan goed zwemmen maar er moet wel een goede plek zijn om weer uit het water te komen. Tegen steile of gladde vijverwanden kunnen ze niet uit het water komen en dan zal de egel verdrinken. Een plankje omwikkeld met gaas, schuin in het water gezet is een goed hulpje voor de egel. 

Verstoppertje spelen. Als een egel denkt dat er gevaar dreigt, duwt hij zijn lijf plat tegen de grond en blijft zo een paar tellen rustig liggen om daarna weer verder te scharrelen, of oprollen natuurlijk als er echt gevaar dreigt. 

Nog een slokje uit de vogelschaal. Geef egels nooit melk, ze krijgen er diarree van. Bijvoeren is ook niet nodig, laat ze lekker de slakken, rupsen en kevers in de tuin eten. 
En even snuffelen aan dat gekke mens dat altijd op haar knieĆ«n 
door de tuin kruipt. Misschien was 'ie daarom niet schuw, hij kent me natuurlijk al lang. Een egel heeft best lange pootjes viel me op. En een spits snuitje of neusje waar ze heel goed mee kunnen ruiken. 


Heel veel info over de egel op de site van de zoogdiervereniging 

De zon laat zich inmiddels weer voorzichtig zien, eens even naar de regenmeter....
6 mm, daar moeten we het voorlopig weer even mee doen


Tot slot van dit bericht een collage van de kleurrijke junimaand. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.