zondag 30 augustus 2015

Tuinieren is vooruit zien

Volop aan het nazomeren - en dat lukt prima met dit mooie zonnige weekend - en daar valt de bloembollenfolder al weer op de deurmat. Na het bloembollenavontuur van vorig jaar, lees verrassingspakket, ga ik het dit keer iets anders aanpakken. Het was al een waar feest in de tuin met allerlei tulpen en narcissen, maar het kan nog beter! Tuurlijk, het kan altijd beter, of liever gezegd, anders. Met de vorig jaar geplante bollen als uitgangspunt, ga ik wat bollen bij bestellen. En gelukkig heb ik in het voorjaar na het rooien van de bloembollen er al over nagedacht en opgeschreven hoe en wat ik wil want ik zou het nu echt niet meer zo goed weten. Wat stond waar en welke kleur hadden ze ook alweer? Het voelde een beetje raar om in mei al met de bloembollenbestelling van september bezig te zijn, maar nu ben ik blij dat ik het gedaan heb. Het wordt dus aantekeningen teruglezen en bestellijst aankruisen. 


Verder kan ik melden dat het pad nu voor vijfennegentig procent onkruid vrij is en dat waar ik begonnen ben de paardenbloemen alweer tussen de stenen uit piepen, zucht. Tijdens het wieden zag ik dat er een rood koekdoosje in de tuin was gegooid - vraag me niet waarom - en dat daar een vette rode naaktslak in gekropen was. Moderne versie van een slakkenhuis, heb 'm maar rustig laten liggen. 

Slakkenhuis

Omdat ik niet uren achter elkaar op mijn knieĆ«n kan zitten, ging ik later die dag de frambozen snoeien en daar deed ik ook een vondst. Dit keer geheel natuurlijk maar wel ietwat luguber want er lag een vogelskeletje op de tegels voor de frambozen. Zou dat het jonge mereltje zijn wat ik in de lente vanachter de praxisemmer heb gepakt en in de heg in veiligheid bracht? Zo gaat het natuurlijk nooit wat worden met de tuinvogeltelling in Hof van Jaantje. 


Schuilen achter een emmer
Lugubere vondst
Een klusje voor de komende week is het weghalen van de rode meldeplanten uit de borders. De stengels zitten vol zaaddoosjes die nu langzaam van rood naar bruin verkleuren en dus rijpen. Om te voorkomen dat het volgend jaar een rode zee is, ga ik ze voorzichtig in de groene kliko laten zakken. Er zullen ongetwijfeld zaden afvallen maar die mogen dan volgend jaar de border weer sieren. Is het te veel dan is het makkelijk weg te wieden, bovendien ook nog lekker in de sla of gestoofd als spinazie. Het is een eenjarige plant die voor een fantastisch spektakel zorgt, groeit in een aantal weken meters hoog en kleurt van diep paarsrood naar robijnrood en nu dus langzaam goudbruin. Prachtig in de avondzon.


Rode melde en een cosmeabloem

Links en rechts meldepluimen in de late middagzon

Een overhangende tak met rijpende zaden. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.