zondag 27 september 2015

De kriebels

Peppi kon het plat geregende gras wel waarderen. 
Zaterdag en de zon schijnt, de tuin in! Vandaag de pollen vingergras (Panicum virgatum) maar eens uit de border halen. Door alle wind en regen lagen ze, ondanks stokjes en touwtjes, kris kras over de andere planten. Moet je ze beter opbinden zou je zeggen - en dat klopt ook - maar ze waren ook te groot geworden dus mijn besluit stond vast: ze gaan er uit! Met de spa de kluiten los gestoken, ging vrij makkelijk nu de grond goed nat is, en al snel ging mijn blouse uit, en toen mijn shirt en zo stond ik in mijn hemd te werken - het leek wel zomer. Lekker zo in het hempie al zaten mijn armen al snel onder de rode pukkeltjes van het gras dat langs mijn huid schuurde. Het prikkelde en jeukte en het kriebelgevoel werd nog eens versterkt door de spinnen en webben die ik ongemerkt in mijn haar en nek kreeg. Al snel lagen de vier pollen Panicum op het grasveld en bleef er een kale border met vier kraters over. De gaten opgevuld met aarde uit de kippenren, daar kon wel weer eens een flinke laag vanaf, het hek kon al bijna niet meer open. 
In de loop van het jaar groeit de laag aarde daar doordat ik er steeds groenafval op gooi, meer dan de kippen eten. Voeg daar dan nog kippenpoep aan toe - wat de dames daar  geheel vrijwillig doneren - en er ontstaat een vruchtbaar grondje. Daarna de border verder wieden en het ligt er weer keurig bij, klaar om over een paar weken de bloembollen erin te poten. En dan maar eens bedenken welke planten de gaten mogen gaan vullen die nu ontstaan zijn. 

De laatste sierui die nog op zijn steeltje staat.


Het zonnekruid, Helenium 'Rubinzwerg', nog steeds in bloei.

Het is echt herfst. Vuurdoornbes leunt tegen een prachtig verkleurde Viburnum (sneeuwbal). Eronder nog een glimp van de witte Hortensia 'Annabel'.  

Nog een keer de allium - van mei tot september een prachtbol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.